Forskare fjärrstyr flygplan med laser

Laserdrivna solceller ger lyftkraft

1 september 2009

I en hangar i Alabama, USA, har NASA just genomfört en banbrytande testflygning med världens första laserdrivna flygplan. Planet, som väger 300 gram och har en spännvidd på 1,5 meter, radiostyrdes från marken som andra modellflygplan, men i motsats till dem var planet varken utrustat med batteri eller bränsle utan drevs uteslutande av en osynlig, infraröd laserstråle från marken. Planet är gjort av balsaträ och kolfibrer och täckt med en cellofanliknande film. Det skickades iväg från en plattform, varpå lasern riktades mot de solceller som placerats på undersidan av planet. Energin från lasern omvandlades till elektricitet, som höll igång den lilla propellermotorn. Planet flög åtskilliga varv, och först när lasern stängdes av gled det in för en säker landning. NASA har stora förväntningar på det laserdrivna planet, för utan behov av varken bränsle eller batterier kan planet antagligen stanna i luften under obegränsad tid. Det öppnar möjligheter för att större versioner av planet utrustade med mätinstrument i framtiden till exempel kan inspektera områden eller användas för övervakningsuppdrag i krigszoner.