Fjärrstyrd falk skrämmer bort fåglar från startbana

1 september 2009

När fåglar som gäss och änder uppehåller sig på flygplatsernas start- och landningsbanor, kan de lätt sugas in i flygplanens motorer, vilket kan bli mycket farligt. Nu anser emellertid en kanadensisk falkuppfödare att han har hittat den ultimata lösningen på problemet. Han har uppfunnit en konstgjord falk, som kan fjärrstyras. Genom att skicka ut falken, som är tillverkad av plast och metall, på startbanan och låta den flaxa med vingarna skrämmer man fåglarna så att de försvinner från banan. Den konstgjorda, radiostyrda falken flyger på vingarna precis som en fågel. Vingarna står för lyftförmågan och framåtdriften, medan stjärten fungerar som roder. Fågeln fjärrstyrs precis som ett leksaksflygplan från marken. Hittills har man skrämt bort fåglarna från landningsbanorna genom att avfyra skott i luften, men enligt falkuppfödaren skräms fåglarna visserligen bort de första gångerna men vänjer sig sedan, så att skotten inte längre har någon effekt. Falkuppfödaren har visat att änder och gäss, som är instinktivt livrädda för rovfåglar, flyr varje gång den konstgjorda falken är i luften.