nb_u38_Daymak

Solceller ger medvind på cykelstigen

Ett kanadensiskt företag har uppfunnit en elmotor till cyklar som tack vare ett eget solkraftverk aldrig behöver laddas.

18 september 2014 av Carsten Nymann

Elcyklar blir mer och mer populära och flera producenter erbjuder även elmotorer till eftermontering.

Nu tar ett kanadensiskt företag kallat Daymak ledningen på cykelstigen med en ny, monterad i navet och trådlös elmotor som laddas av solceller.

Enligt företaget kommer cyklister som kör mindre än 10 km om dagen aldrig uppleva att de behöver ladda elmotorns 250 watt kraftiga litium-batteri via stickkontakten.

Solljus blir till ström

Runt det stora navet sitter små fotovoltaiska celler monterade, som för varje timme dagsljus producerar motsvarande en kilometers körning.

Fotovoltaik är beteckningen för omvandlingen av ljus till elektrisk energi med hjälp av en så kallad halvledare - alltså ett material som leder elektrisk ström.

I solceller är denna halvledare oftast baserad på grundämnet kisel.

Priser från 5 000 kronor

Hur mycket elmotorn ska hjälpa till styrs trådlöst via en liten kontrollenhet på styret, som får ström från en egen liten solcell.

Daymak Drive System, som tekniken heter kommer i handeln i början av 2015 och priserna startar vid 699 dollar - motsvarande cirka 5 000 svenska kronor.

Läs också

PRENUMERERA PÅ ILLUSTRERAD VETENSKAPS NYHETSBREV

Du kan ladda ned ditt gratis specialnummer, Vår extrema hjärna, så snart du har beställt vårt nyhetsbrev.

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: