Forest Fire 2014/12

Små kraftverk ger ström till övervakning av miljön

Nanogeneratorer kan utnyttja temperaturskillnader eller kemiska reaktioner för att alstra ström ute i naturen och hålla nätverk av miljösensorer igång. På så sätt kan till exempel skogsbränder snabbt upptäckas.

Den enorma skogen täcker flera hundra kvadratkilometer, och den är snustorr efter månader av torka. Så kommer en gnista från en trafikerad väg, och ingen upptäcker det, förrän tusentals träd står i lågor, och elden sprider sig okontrollerat.

Ett nätverk av små miljösensorer utspridda i hela skogen kan slå larm om branden direkt, om sensorerna kan registrera röken och larma via radiosignaler – men det är besvärligt att förse sensorerna med ström.

I synnerhet i stora och glest befolkade områden är det omöjligt att driva nätverk med miljösensorer med hjälp av batterier, eftersom de måste bytas med jämna mellanrum.

Lösningen är nanogeneratorer

Lösningen är inbyggda nanogeneratorer, som alstrar ström genom att utnyttja energin från kemiska reaktioner mellan rökgaserna och sensorn eller temperaturskillnaderna mellan natt och dag. På så sätt är systemet självförsörjande, och nanogeneratorerna är dessutom underhållsfria.

Om systemen tillverkas av biologiskt nedbrytbar plast behöver man inte ens lokalisera och avlägsna sensorerna när de är uttjänta.

Nätverk av miljösensorer drivna av nanogeneratorer kan även användas för att upptäcka exempelvis utsläpp av olja och naturgas från rörledningar eller utsläpp från industrier.

Läs mer om nanogeneratorer

Vill du veta mer om nanogeneratorer och hur hela kroppen kan fungera som ett kraftverk? Läs då hela artikeln från Illustrerad Vetenskap 12/2014.