Tis strøm teaser

Kiss laddar mobiltelefonen

Med lite hjälp från mikrober kan kiss skapa ström till mobiltelefonen.

13 februari 2015 av Anne Lykke

Kiss producerar ström

Brittiska forskare från bland annat Bristol Robotics Laboratory har kommit på ett sätt att ladda upp mobiltelefoner med energi från kiss.

Processen äger rum i så kallade bränsleceller, där bakterier bryter ned urinen och genererar elektroner som skapar ström.

Bristol-forskarna har kombinerat fyra bränsleceller i rad och uppnår på så sätt en spänning på 642 mV tillräckligt länge för att ladda upp en mobiltelefon.

Kiss kan både göra dricksvatten och ström

På Craig Venter Institute i USA bygger forskare en apparat, stor som en tvättmaskin, som omvandlar avloppsvatten till ström och vatten.

Maskinen bryter ned det organiska materialet väldigt effektivt. I ögonblicket kan forskarna ta bort 97 procent av det biologiska materialet i vattnet, men processen måste förfinas så att andelen når upp till 99,99 procent så att vattnet kan drickas. Tvättmaskinen kan alltså förvandla avloppsvatten till dricksvatten.

Inte bara kiss som producerar grön elektricitet i kontakten

Forskning om elektricitet som produceras på skräp ökar och potentialen är enorm.

Läs mer om hur grön ström kan utvinnas av avfall.

TIS BLIVER TIL STRØM

Nu ska forskarna från Bristol Robotics Laboratory bygga in bränslecellerna i en pissoir så att kisset kan användas direkt. Prototypen på pissoiren visas här.