Oändlig energi

Jorden är full av energikällor som kan förse framtidens samhälle, när all olja och kol har tagit slut.

Här är framtidens energi

Jordens inre, människokroppen och världshaven. Därifrån ska jordens energiförsörjning komma i framtiden, när fossila bränslen som kol, olja och naturgas tillhör det förflutna.

9 januari 2018 av Rolf Haugaard Nielsen

Världens energiförbrukning har ökat med mer än 50 procent de senaste 20 åren – och utvecklingen fortsätter.

I dag förbrukar jordens cirka sju miljarder människor en energimängd som motsvarar mer än 14 miljarder ton olja om året. Bara en sjundedel kommer från hållbara källor och kärnkraft. Över 80 procent ­produceras fortfarande genom förbränning av kol, olja och naturgas.

Det har tagit jorden miljontals år att bilda lagren av dessa fossila bränslen i underjorden, men vi kan bränna upp materialen på bråkdelen av en geologisk sekund. Energibolaget BP uppskattar att jorden fortfarande innehåller tillräckligt mycket kol för att täcka världens nuvarande förbrukning i 153 år, medan de kända oljereserverna räcker i 50 år.

Därför måste vi hitta nya energikällor, som inte tar slut och kan se till att det fortfarande kommer ljus i glödlampan när vi trycker på strömbrytaren om 100 år.

Och runt om i världen är forskare och ingenjörer redan i färd med att hitta en lösning på var framtidens energi ska komma ifrån.

# DE GRÖNA

Vindkraftverken har växtvärk

Vindmøller

På 1980-talet började man på många håll systematiskt att placera ut vindkraftverk.

Den tidens vindkraftverk var 15 meter höga och hade 55 kilowatts effekt, vilket innebar att de med en timmes optimal vind kunde producera el så att det räckte till att en kaffebryggare kunde stå på i tio minuter om dagen i ett år.

År 2017 invigdes en vindkraftspark i England med världens största vindkraftverk. Dess vingspetsar når 187 meter över havs ytan och effekten är åtta megawatt.

Ett varv av rotorn producerar el så att det täcker en familjs dygnsförbrukning.

• SÅ LÅNGT HAR VI NÅTT: Vindkraft täcker cirka tre procent av världens elförbrukning i dag, men år 2050 kan den ha vuxit till 33 procent.

• FÖRDELAR: Till havs kan man bygga enorma vindkrafts parker som kan utnyttja de ihållande vindarna där.

• NACKDELAR: På land störs människor av vindkraftverkens buller

Fördjupa dig i minsta detalj av vårt fantastiska universum med en prenumeration på Illustrerad Vetenskap

Hus blir självförsörjande

Solceller

Solceller är världens snabbast växande energiteknik. Tillväxten sker inte bara i form av stora anläggningar i världens öknar.

Företag utvecklar takplattor, fönster och tegelstenar som fungerar som solceller och som kan täcka hela huset.

I kombination med ett stort batteri kan solcellerna förse ett helt hushåll med energi.

Tidvattnets kraft utvinns

En 11,5 kvadratkilometer stor damm i kombination med 16 turbiner ska göra brittiska Swansea Bay till ett kraftverk.

Vid flod översvämmas en fördämning, och när vattennivån sjunker sju–nio meter vid ebb rinner vattnet tillbaka ut i havet genom turbinerna.

Anläggningen ska producera el till 155 000 hushåll.

Jordens inre är stekhett

Geotermiska anläggningar´är vanliga på Island.

© UNIVERSAL IMAGES GROUP/GETTY IMAGES

För varje kilometer ned under markytan blir det 25 grader varmare.

Denna värmeenergi kan utvinnas genom att man pumpar vatten genom ett kretslopp i marken så att vätskan värms upp.

Systemet kan antingen värma vatten till fjärrvärme eller driva en turbin och en generator som producerar el.

# DE MÄNNISKOSKAPADE

Trottoar fångar upp energi

Fotgängare på Bird Street i London kan gå på världens första elproducerande trottoar.