nb_u19 Tesla batteries

Tesla: Överge elnätet, köp ett batteri till huset

Amerikanska Tesla har plockat ut batteriet ur företagets bil och hängt det på väggen, där det ska skicka ut ström till hemmets eluttag.

7 maj 2015 av Carsten Nymann

Teknik-superstjärnan Elon Musk har med sina Tesla-fordon redan revolutionerat marknaden för elbilar. Nu har han ställt in siktet på elbörsen.

Med konceptet Powerwall lyfter Tesla i stora drag ut batteriet ur varumärkets elbil, Model S, och hänger det på väggen.

Tesla vill lagra solcellsström

Idéen är att Powerwall ska lagra solenergi som samlas in av solceller under dagen så de boende i husets kan nyttja gratis ström när de kommer hem på kvällen.

I dag lagrar många solcellsägare energi på elnätet, men med batteriet kommer de bli oberoende av myndigheter och elbolagens regleringar.

Batteriet kan monteras både inom- och utomhus och fungerar ner till minus 20 grader. Foto: Tesla Motors.

Tesla driver din hårtork

Det 80 gånger 140 cm stora Powerwall-batteriet har en kapacitet på 10 kilowattimmar.

En hårtork som har en effekt på 1 kW skulle alltså kunna köras på högsta läget en hel timme och fortfarande bara ha förbrukat en tiondel av batteriet.

Oberoende experter estimerar att Tesla-batteriet kommer kunna driva ett helt hushåll i flera timmar.

Tesla-batteri hamstrar billig ström

I områden med mycket vindkraft kan Powerwall dessutom enligt Tesla användas som en buffert, som hamstrar billig ström när vinden blåser.

Slutligen fungerar Tesla-batteriet även som nödgenerator, och Elon Musk har till och med lekt tanken att Powerwall skulle kunna fungera som strömförsörjning i länder utan energiinfrastruktur.

Tesla bygger för närvarande en stor batterifabrik i Nevada, som från 2017 skal leverera batterier till ett brett spektrum av tillämpningar - även utanför Teslas egen regi.

Grundämnen genererar ström

Både Powerwall och Tesla-elbilarnas litiumjonbatterier är enligt experter av typen NMC.

Förkortningen hänvisar till batteriets pluspol, den så kallade katoden, som består av grundämnena nickel (N), mangan (M) och kobolt (C).

När batteriet laddas rör sig litiumjoner (elektriskt laddade atomer) från katoden genom en vätska till minuspolen, en så kallad anod, av grafit.

Efterhand som batteriet laddas ur flyter jonerna tillbaka till katoden. Under tiden avger jonerna elektroner som tvingas ut ur batteriet och driver elektriska apparater.