Hur kan man testa ett batteri med fingrarna?

På vissa batterier kan man se hur mycket ström som finns kvar genom att trycka på två punkter på det. Hur fungerar det?

Batterierna är försedda med två vita prickar, som fungerar som strömbrytare. När de trycks in samtidigt, släpper de fram en ström mellan batteriets poler. Strömmen går genom en tunn ledning av en metall med ett visst elektriskt motstånd. Strömmen får temperaturen i metallen att öka – ju mer ström desto högre temperatur. Ovanpå metallen finns ett material som skiftar färg när temperaturen stiger. Denna så kallade termokromatiska indikator blir gul, när den blir varm. Finns det ström i batteriet, kommer man därför att kunna se en gul färg sprida sig i batteriets testfält. Den gula färgen kommer att vara mest uttalad i ett nytt batteri, och på så sätt ger indikatorn ett ungefärligt mått på hur mycket energi som finns kvar i det batteri man testar. Då mätningen är beroende just av temperaturen, får man bäst resultat om man utför testet vid vanlig rumstemperatur.