Toshiba methanol battery

Fel: Batteriet tar fort slut

24 oktober 2011

Nanoteknik ger lång livslängd

De många strömslukande komponenterna och inte minst den stora skärmen på smartphones har gjort batteriets livslängd kort. Det behövs en ny form av batteriteknologi, så att man inte behöver vara så orolig för att bli utan ström.

Det finns gränser för hur effektiva vanliga kemiska batterier kan bli, så det krävs nytänkande – och forskarna har många goda idéer. Toshiba experimenterar till exempel med små bränsleceller, så att mobilen kan drivas med sprit.

Stora förväntningar finns även på så kallade superkondensatorer. De lagrar nämligen inte energin kemiskt, som fallet är i vanliga batterier. I stället samlas den elektriska laddningen på ytan av ett material som en form av statisk elektricitet.

Därför gäller det att hitta material med stor yta, som suger till sig elektriskt laddade partiklar men snabbt kan släppa ifrån sig dem igen, när det behövs ström. Här hoppas man mest på kol i olika, exotiska utformningar. Försök med kolnanorör och grafen har till exempel gett goda resultat.

Superkondensatorer kan dessutom laddas upp inom loppet av några sekunder, så att mobilen inte är bunden till eluttag i timmar – och de har längre hållbarhet än batterier.

Det finns också en möjlighet att vi helt slipper batterier i framtidens mobiler. Kanske kommer våra rörelser eller den elektromagnetiska strålning som omger oss att kunna leverera energin.

Nanoteknik gör kondensatorer till superbatterier

Energin i en kondensator lagras i ett elektriskt fält. När kondensatorn laddas upp, får den ena elektroden en positiv laddning, medan den andra får en negativ. I en superkondensator kan elektroderna hålla kvar en extra stor laddning.

Med nanoteknologi kan man nämligen skapa material med mycket stor yta i förhållande till storleken, till exempel kolnanorör eller ”sammanknycklad” grafen. Det ger en mycket hög energitäthet.