Fireman

Elektrisk stav tämjer lågorna

Framtidens brandmän kommer att kunna dela lågorna i eldsvåda såsom Moses delade vågorna i Röda havet. Amerikanska forskare är igång med att utveckla en elektrisk stav som kan manipulera lågorna.

29 juli 2013

En eldslåga är ett plasma som består av positiva joner och negativa elektroner. Det har amerikanska forskare utnyttjat i en helt ny metod för brandbekämpning.

Sotpartiklarna i lågorna består primärt av kol som blir elektriskt laddat när det träffas av elektrisk ström. Experimenten visar att brandmannen kan manipulera lågorna med en elektrisk stav. Detta beror på att stavens elektriska fält gör eldslågans plasma instabilt, så att den t.ex. kan tvingas åt sidan eller i bästa fall släckas helt. Det görs genom att dra lågan bort från det material som ger den bränsle.

Se den elektriska staven släcka elden:

Fungerar bara i slutna utrymmen De första försöket utfördes av DARPA, det amerikanska försvarets forskningsmyndighet. Resultaten har senare bestyrkts av ytterligare försök vid Harvard University i USA.

Metoden kan t.ex. användas vid bränder i slutna utrymmen, där brandmannen kan bana väg fram till instängda personer genom att tvinga bort lågorna. Vid skogsbränder och andra stora bränder är effekten för liten.

Läs artikeln om Eldens övermän i Illustrerad Vetenskap 13/2013. Prenumeranter på Illustrerad Vetenskap kan ladda ned artikeln som PDF genom att klicka knappen nedan.