mord lyttende planter

Krukväxten avslöjar mördaren

Ett nytt vapen i jakten på brottslingar är en visuell mikrofon som kan läsa av samtal i ljudlösa videofilmer genom att mäta vibrationer, exempelvis från en växt. Videoövervakning från brottsplatser kan bli ett ännu mer användbart verktyg för polisen.

13 april 2015 av Anne Lykke och Rasmus Kragh Jakobsen

Videoövervakning når nya höjder

Vid ett bord på ett lokalt kafé sitter två män och pratar om ett mord som den ena av dem snart ska begå. Vad de inte vet är att krukväxten och servetterna lyssnar och snart kommer att skvallra till polisen.

Scenariet låter som ren Hollywoodfiction, men tekniken finns redan.

Forskare vid Massachusetts Institute of Technology (MIT), Microsoft och Adobe ligger bakom en ny metod som gör det möjligt att "se" ljud i tysta videoupptagningar, exempelvis övervakningsfilmer.

Chipspåsen skvallrar genom ljudsäkert glas

Med tekniken kan forskarna återskapa tal genom att analysera mikroskopiska vibrationer i föremål i en film. Forskarna har exe,delvis funnit att de kan få fram förståeligt tal genom vibrationer från en chipspåse som filmats genom ljudsäkert glas av en kamera fem meter bort.

VIDEO: Sång och poesi kan tvingas fram ur chipspåsar, blad och slikespapper med den senaste övervakningstekniken från MIT:

Ljudvågor utsätts för avancerad videoövervakning

Ljud färdas som tryckvågor genom luften och får allt att röra sig lite. Vibrationerna är ofta så små – i närheten av en tiotusendels millimeter – att ögat inte upptäcker dem. Men det gör en videokamera.

Tunga och kraftiga föremål, som exempelvis en porslinskopp, vibrerar dock mindre än lätta material. Därför är det lättast att mäta rörelserna i mjuka material. som till exempel ett blad från en krukväxt.

Med hjälp av avancerade datorprogram mäter forskarna små färgförändringar i samtliga pixlar i en bild över tid. Vibrationerna från ljuden ändrar färgnyansen en aning i pixlarna.

Dator förvandlar färgförändringarna till ljud

Datorprogrammet följer färgförändringarna från hela växten och beräknar hur mycket krukvästens blad vibrerar. Alla vibrationer omsätts till ljud som växten har "hört" eller snarare märkt av.

En detalj i metoden är att även vanliga kameror kan mäta färgskillnaden eftersom pixlarna flyttar sig lite under den tid det tar att läsa in informationen om pixlarna på ett kamerachip.

Tekniken från MIT är en vidareutveckling av en liknande – men betydligt mer primitiv teknik – som ryssar använde för att avlyssna amerikaner under kalla kriget.

De nya metoderna kommer förmodligen att bli ett starkt redskap för polis och kriminaltekniker för att klara upp komplicerade brott.

Videoövervakning av växter och chipspåsar är bara en metod