fingeravtryck

Fingeravtryck avslöjar kön och ursprung

Fingeravtryck lämnar bland annat aminosyror och fett vilket gör det möjligt att härleda en persons ursprung, kön, rökvanor och eventuell användning av narkotika och sprängämnen.

30 mars 2016 av Esben Schouboe och Therese Zillmer

Polisen ringer dig och berättar att det har varit inbrott i ditt hem.

Först blir du chockad, men sedan lugnar du dig och blir även något förvånad när du hör att man redan ni kan berätta en hel del om vem inbrottstjuven är.

Fingeravtryck skvallrar via molekyler

Med hjälp av ett pulver med submikrona partiklar – partiklar mindre än 0,001 millimeter – som binder sig till de amino- och fettsyror som finns i fingeravtryck kan forskarna analysera sig fram till om det finns bestämda molekyler där.

När fingrarna rör vid något lämnar de olika ämnen som kan avslöja mycket information. Speciellt de amino- och fettsyror som man lämnar efter sig innehåller mycket information.

Genom att analysera fingeravtrycken kan forskarna få ledtrådar ur molekylerna om kön, narkotikamissbruk, rökning samt om personen har varit i kontakt med skjutvapen eller sprängmedel.

Forskarna har också upptäckt att människor med afrikansk härkomst har ett annat slags fingeravtryck än de från Europa. Människor med afrikanska förfäder har nämligen cirka fem procent fler tvådelningar av höjdryggarna på sina fingrar.

Fingeraftryk kan kanske spåra sjukdomar

De nya molekylära teknikerna har en stor fördel när polisen ska fånga en brottsling. Men den nya tekniken kan också användas till drogtester under skyddstillsyn och som dopningstester.

Just nu studerar forskarna om den lilla mängd svett som lämnas vid ett fingeravtryck kan avslöja om personerna har vissa sjukdomar.

Lär dig mer om fingeravtryck