Hydrogen bomb Bikini Island 1954

Alternativ kol-fjorton-metod daterar gammalt mord

När Judith Bartlett gick till jobbet en vanlig dag 1964 visste hon förmodligen inte att hon hade sett sina barn för sista gången. 2009 hittades hennes skelett och med hjälp av en speciell kol-fjorton-metod lyckades man datera hennes död.

19 augusti 2015 av Rolf Haugaard Nielsen

Judith Bartlett, mamma till tre små barn, sågs i liv sista gången 1964 när hon var på väg till jobbet. Sedan försvann den 28-åriga kvinnan spårlöst.

Under flera år kände barnen att deras mamma hade svikit dem och lämnat dem för att leva ett annat liv. Men 2009 fann man ett skelett i ett öde område 100 kilometer från den lilla staden Bathurst i Australien, där den unga mamman levde fram tills den ödesdigra dagen.

Det makabra fyndet långt ute i ödemarken väckte med en gång misstanke hos polisen att det rörde sig om ett mord. Senare kunde ett dna-prov visa att den döda personen var Judith Bartlett. Men poliserna saknade en avgörande bricka i pusslet - nämligen vetskap om när hon dog.

Polisen tog kontakt med en kol-fjorton-expert

Därför kontaktade den australiensiska polisen 2013 arkeologen Fiona Petchey från Waikato University i Nya Zeeland, som är expert i kol-fjorton-datering.

Alla levande varelser har mängder av kol-fjorton i sina celler som är i balans med den atmosfäriska koncentrationen. Först när organismen dör och inte längre tar upp kol minskar mängden kol-fjorton till följd av radioaktivt sönderfall. Den kan användas för att bestämma tidpunkten för dödsfallet.

Den normala varianten av kol-fjorton-metoden kan dock inte användas när det gäller de senaste 200 åren. Orsaken är att de stora, av människan skapade, utsläppen av koldioxid har spätt ut mängden radioaktivt kol-fjorton i atmosfären så markant i förhållande till mängden vanligt kol att det är omöjligt att datera rester av människor, djur eller växter från den perioden korrekt.

Speciell kol-fjorton-metod behövdes

Men Fiona Petchey hade ett ess i ärmen. Hon är en av pionjärerna när det gäller en speciell variant av kol-fjorton-datering, som är baserad på de atmosfäriska provsprängningarna av atom- och vätebomber under perioden 1952-1963. Vid provsprängningarna skickades det ut stora mängder neutroner som ökade mängden av radioaktivt kol-fjorton i atmosfären dramatiskt.

Koncentrationen nådde sin topp i början av 1960-talet då mängden av den radioaktiva isotopen var fördubblad i förhållande till den naturliga nivån. Med den bakgrunden kunde Fiona Petchey bekräfta 2013 att Judith Bartlett dog omedelbart efter att hon försvann 1964. Fallet är fortfarande ouppklarat, men behandlas som ett mord av den australiensiska polisen.

Kärnvapen blåste ut stora mängder kol-fjorton i atmosfären:

Under normala förhållanden bildas kol-fjorton när partikelstrålning från solen eller rymden träffar atomer i atmosfären, vilket leder till fria neutroner skickas ut. När neutronerna kolliderar med kväve-fjorton i atmosfären omvandlas kvävet till radioaktivt kol-fjorton.

Under de atmosfäriska provsprängningarna skickades det ut massor av neutroner som under de följande åren ökade mängden kol-fjorton våldsamt:

? 1945: Atombomberna faller i Hiroshima och Nagasaki (37 kiloton).

? 1954: USA testar en vätebomb för första gången på ön Bikini i Stilla havet (15 megaton).

? 1961: Sovjetunionen genomför flera atmosfäriska provsprängningar av vätebomber, de så kallade tsarbomberna, på ön Novaja Semla norr om östra Sibirien (50-58 megaton).

? 1963: Atommakterna enas om att förbjuda med atmosfäriska provsprängningar.

? Efter 1963 års fördrag: Överskottet av mängden kol-fjorton faller i takt med att den radioaktiva isotopen tas upp av alla levande organismer på jorden.

? Efter 2020: Då kommer spåren av atomsprängningarna ha blivit så små att kol-fjorton-metoden inte längre kommer att kunna ge korrekta dateringar.

Kol-fjorton daterade svepduken från Turin

Kol-fjorton-metoden har använts till annat än att klara upp mystiska mordgåtor. Även den mystiska svepduken från Turin med ett avtryck av Jesus ansikte har utsatts för kol-fjorton-analys – och resultatet var överraskande. Läs mer i vår artikel om kol-fjorton-datering:

Judith Bartlett

Foto: NSW Police

Judith Bartlett lämnade sitt hem 1964 och kom aldrig tillbaka. Hennes barn trodde att deras mor hade övergivit dem.

2013 slog forskaren Fiona Petchey fast att Judith Bartlett dog omedelbart efter att hon försvann. Australiensisk polis betraktar nu fallet som ett mord.