brain waves chopper

Hjärnvågor: Helikopter flyger med tankens kraft

Hjärnvågor kan nu styra fjärrstyrda robotar.

23 september 2013

Genom att förse försökspersoner med elektroder har forskare vid University of Minnesota kunnat styra en robothelikopter enbart med tankens kraft.

Elektroder i mössan

Fem personer deltog i försöket och kunde styra helikoptern genom en hinderbana. En så exakt styrning med hjälp av hjärnvågor har aldrig tidigare genomförts och är möjlig endast tack vare en speciell uppsättning elektroder och avancerad mjukvara.

Med metoden kan försökspersonen använda sig av externa elektroder i en mössa, medan tidigare försök krävde att ett chips opererades in i hjärnan.

Styrningen sker genom att elektroderna i mössan uppfångar hjärnvågor som omsätts till rörelser via ett datorprogram.

Enligt forskarna har tekniken potential att kunna styra till exempel elektriska rullstolar eller konstgjorda lemmar, så att handikappade i framtiden kan röra sig enbart med hjälp av tanken.

Så fungerar tekniken

1. Personen ikläds en mössa med elektroder och tittar på en skärm, där hinderbanan visas.

2. Personen tänker på att lyfta till exempel vänster arm. Neuroner i hjärnbarken producerar elektriska impulser som registreras av en dator.

3. Datorn överför personens tankar till rörelser i ett tredimensionellt rum och sänder informationen till den lilla helikoptern via ett Wi-Fi-nätverk.