remus drone

Havets drönare kommer till undsättning

Världshaven myllrar av undervattensdrönare – självtänkande robotar – som klarar allt från miljöövervakning till lokalisering av flygplansvrak.

28 februari 2013 av Carsten Nymann

Undervattensdrönare är i full färd med att erövra världshaven. De tar på sig uppgifter som antingen är omöjliga eller för dyra att lösa med bemannade farkoster eller fjärrstyrda robotar. När Air France-planet AF447 störtade i Atlanten 2009, var det t ex tre stora undervattensdrönare av typ Remus 6000, som hittade planet och dess svarta lådor på havsbottnen.

Undervattensdrönarna är förprogrammerade för en viss uppgift och arbetar självständigt. De kartlägger havsbottnen, tar bilder och mäter temperatur, strömhastighet och vattnets kemiska sammansättning. Drönarna opererar både i saltvatten och sötvatten, forcerar öppet hav, glider enkelt genom en orkan, tar sig in i smala tunnlar och arbetar på grunt vatten eller på havets djupaste och mest otillgängliga platser.

Du kan se hur drönaren Remus 6000, som hittade Flight 447, kartlägger havsbottnen i animationen härnedan, och du kan läsa mer om havets drönare i det senaste numret av Illustrerad Vetenskap.

Läs mer: Få en överblick över alla artiklar om drönare.