drone vindtunnel

Försöksfåglar i vindtunnlar ska säkra drönare mot turbulens

Hårt arbetande fåglar sliter i vetenskapens tjänst i en ny vindtunnel på Standford University i USA. Resultaten ska ge framtida drönare lika fantastiska flygfärdigheter som naturens egna luftakrobater.

19 oktober 2016

Drönares flygegenskaper är inte helt fulländade - blåsigt väder kan få dem ur kurs och göra att de störtar.

Nu har dock forskare vid Stanford University, USA, byggt en avancerad vindtunnel för att närstudera naturens egna flygexperter: Fåglarna.

Fåglar hjälper forskare

Forskarna ska överföra några av fåglarnas bästa flygfärdigheter till konstruktionen av framtidens drönare.

Vill du också ut och flyga? Få en drönare med din tidning för bara 79,50 kr.

Den nya testtunneln består av en metallbox med en inbyggd propeller och en två meter lång observationsdel med fönster som utrustats med höghastighetskameror.

Kamerorna filmar fåglarnas rörelser, och all data från flygningen överförs sedan till en dator.

Tunneln fungerar som ett slags löpband för fåglarna – men med luft under vingarna i stället för band under fötterna.

Extravinge gör att fåglarna flyger säkert

Fåglar kan reglera mängden luft som passerar över och under vingen. De kan undvika turbulens med hjälp av en liten extravinge som påminner om vår tumme.

|

Hela fågelflocken testas i turbulens

I tunneln finns det ingen turbulens, men små rader med datorstyrda metallplattor kan vridas åt olika håll så att de skapar turbulens av varierande styrka på olika ställen i tunneln.

Nästa steg är att skicka in hela fågelflockar i tunneln. Därefter är det drönarnas tur.

Kryp inspirerar till bättre drönare