Drone_bi

Drönarinsekter ska sniffa upp gas och rädda jordbävningsoffer

En bidrönare avslöjar gasläckor medan en kackerlacksrobot försöker nå jordbävningsoffer. Insekter är populära hos ingenjörer som kopierar deras häftiga förmågor till nya drönare som kan hjälpa människor både med små saker - och att rädda liv.

23 mars 2016 av Karen Grubbe & Mikkel Meister

1. Bi-drönare pollinerar blommor

Vingspann: 3 centimeter. Vikt: 80 milligram. Syfte: Den lilla drönaren ska bland annat pollinera blommor.

En flygande drönare lika stort som ett bi svävar runt på måfå i luften. Plötsligt dyker den ned i ett vattenglas.

Insektsdrönaren Robobee från Harvard University, USA, utvecklades för att kunna flyga med ett par små vingar som slår 120 gånger i sekunden. Nu har Robobee också lärt sig att simma. Vingarnas rörelse ger också den lilla drönaren lyftkraft i vattnet, men då slår de bara nio gånger i sekunden.

Drönaren ska användas för att pollinera blommor när bin dör ut i ett område på grund av epidemier och således inte kan utföra arbetet.

2. Honungsbidrönare sniffar upp gas

Kroppslängd: Beroende på modell. Vikt: Beroende på modell. Syfte: Den nya drönare ska bland annat upptäcka gasläckor.

På två engelska universitet svävar drönare runt som små honungsbin i laboratorierna. Forskarna försöker kopiera bins luktsinnen med hjälp av avancerade datormodeller.

Längre fram ska den lilla drönaren ha en komplett digital kopia av bins hjärna, så att drönarna själv kan flyga och navigera.

Bins luktsinne är högt utvecklat och forskarna hoppas att drönarna ska kunna lukta sig fram till exempelvis gasläckor.

3. Kackerlacka letar efter jordbävningsoffer

Kroppslängd: 10 centimeter. Vikt: 30 gram. Syfte: Roboten ska kunna skickas in i spillrorna efter exempelvis jordbävningar.

Kackerlackan är inspirationskällan till plastskölden på den lilla terränggående roboten, VelociRoach, som har tagits fram av ett amerikanskt forskarteam.

Det ovala pansrat tippar kackerlackan åt sidan när den ska passera genom smala sprickor och förhindrar att den fastnar.

Velociroach ska bland annat kunna hjälpa till efter jordbävningar där dan kan sändas in bland spillrorna och leta efter överlevande.

En insektsdrönare till varje uppgift