Drone måler radioaktivitet 1/2015

Drönare mäter radioaktivitet

Forskare har utvecklat en drönare som kan mäta radioaktivitet, exempelvis vid en reaktorolycka i ett kärnkraftverk. Se drönaren på arbete här.

12 december 2014

Drönare ska mäta radioaktiviteten runt Fukushima

Dr. Tom Scott och hans kollegor från University of Bristol, England, och British-Oxford Nuclear Research Centre har utvecklat en lätt specialdrönare som kan mäta radioaktivitet. Forskarnas plan är att drönaren ska mäta den radioaktiva strålningen runt det havererade japanska kärnkraftverket Fukushima Dai-ichi.

Mätningarna av radioaktiviteten sker så snart ägaren, energibolaget Tepco, tillåter det. Det har dock inte skett ännu, eftersom Tepco vill vara säkra på att drönaren kan flyga runt mellan raderna av vattentankar med radioaktivt vatten (som använts för att kyla ned reaktorerna) utan att det föreligger risk för farliga kollisioner som kan utlösa nya katastrofer.

Drönaren har testats mellan slamtankar och kärnavfall

Drönaren är lätt, smidig och kan även förprogrammeras.

Forskarna har visat på fördelarna med drönaren genom att skicka den på flera provflygningar, bland annat mellan slamtankarna på en reningsanläggning i England och mellan byggnaderna på den stora deponin för kärnavfall, Sellafield.

Se videoklipp när drönaren arbetar:

Läs mer: Få en överblick över alla artiklar om drönare.

Drönaren är framtidens arbetare

Över tusen företag världen över tillverkar drönare som riktar in sig på civila uppdrag som övervakning, livräddning och leverans av paket.

Vill du veta mer om civila drönare och hur de kan hjälpa oss i framtiden? Läs vår stora artikel här: