Drönare kan så en miljard träd

Ett brittiskt företag tar drönare till hjälp i försöket att lätt och billigt plantera träd och därmed återupprätta jordens skogar.

26 januari 2016

Jordens skogar skövlas med alarmerande fart, men nu har det brittiska företaget BioCarbon Engineering tagit fram ett effektivt vapen mot den biologiska katastrofen.

Utifrån tankegången att det enda som hjälper mot storskalig skogsskövling är storskalig återplantering tänker företaget skicka ut armador av små drönare till alla delar av världen för att återskapa de avverkade skogarna.

Drönare sår träd i öde områden

BioCarbon Engineering har grundats av Nasa-ingenjören Lauren Fletcher. Företaget spår att drönare kan plantera omkring en miljard träd om året – och det till en bråkdel av vad det i dag kostar att återskapa skogarna. Drönarna utför ett tidskrävande och besvärligt arbete åt människor, som annars har planterat träd i stora områden enbart beväpnade med spadar.

Tekniken utmärker sig också genom att drönarna lätt kan nå ut till områden som annars är svårtillgängliga eller rent av omöjliga att nå till fots.

Enligt BioCarbon Engineering ska drönarna inte användas enbart till att plantera träd – de ska också övervaka de växande skogarna och samla in data om deras tillstånd. Till att börja med ska företagets drönare kartlägga och plantera nya träd på ett plantage i Sydafrika.

Så sår drönare träd

När drönaren lyfter har den med sig frön i ett slags magasin. Med stor precision skjuter drönaren ned frön i jorden. Sedan återstår det bara att invänta att träden växer och sprider sig på den öde markytan.

1. Små kapslar med förgrodda frön förvaras i en behållare som styrs av drönaren.

2. Tryckluft används för att skjuta ned fröna i jorden från en till två meters höjd.

3. Fröna är inneslutna i en näringsrik gel i kapseln. Kapseln borras ned cirka fem centimeter i jorden. Där öppnar sig den nedbrytbara kapseln och fröet friges.

Läs mer om drönare.

Fällning av träd ändrar jorden permanent

Skogsskövling, flygplan, jättestäder och atombomber. Människan har under de senaste århundrandena satt minst åtta permanena avtryck i jordens geologiska lager. Är vi på väg in i en ny tidsålder? Läs mer i artikeln:

Träd betyder liv

Avverkning ger plats till bland annat. lantbruk och industri, men konsekvenserna är stora.

Årligen fälls 13 miljoner hektar skog – motsvarande 36 fotbollsplaner i minuten.

Skogarna bidrar till att rena luften genom att ta upp koldioxid och de förhindrar erosion och ökenbildning.