Dricksvattnet lämnar sin signatur i håret

Identiteten sitter i håret. Det är dock inte frisyren det är frågan om utan det vatten vi dricker. Vattnet sätter nämligen ett kemiskt fingeravtryck i håret och avslöjar varifrån vi kommer. Med hjälp av hårprover från frisörer i 65 storstäder i USA har James Ehleringer vid University of Utah visat att isotopfördelningen av syre och väte från vatten avslöjar hårets geografiska ursprung med 85 procents exakthet. Väte och syre från det vatten vi dricker lagras in i hårets proteiner, och då isotopfördelningen i vatten är olika från plats till plats, speglas denna skillnad i håret. Fördelningen varierar, då molnen normalt gör sig av med vattnet med de tyngsta isotoperna först, och med de generella vädersystemen är det stora geografiska skillnader över Nordamerika. Metoden har redan hjälpt polisen ett steg på vägen mot att identifiera liket av en okänd kvinna, som hittades år 2000. Utifrån hårtestar kunde forskare ringa in det – ganska stora – område hon rört sig i innan hon dödades.