Varför påverkades min datorskärm av en magnet?

En dag satt jag med några kraftiga magneter framför min datorskärm. Senare på dagen såg jag att skärmens färger hade förändrats. När jag rörde magneterna, ändrade färgerna sig igen, och jag var tvungen att hålla dem i ett helt speciellt läge för att få rätt färger. Hur kan det komma sig att skärmen påverkades av magneterna?

Att bilder kan skapas på en datorskärm eller en TV-skärm beror på att det inne i bildröret sitter en elektronkanon. Den sänder ut tre strålar av elektroner, som med stor precision sveper över skärmens insida många gånger i sekunden. Insidan är belagd med ett material, som lyser upp, när det träffas av elektronerna. Innan elektronstrålarna träffar skärmen, passerar de genom en perforerad metallplatta, som kallas skuggmask. Den ser till att de tre elektronstrålarna träffar olika områden av skärmen. Den ena av strålarna träffar således bara de områden som skall lysa rött, medan de två andra strålarna träffar områden som lyser grönt respektive blått. Då bilden skapas av elektriskt laddade elektroner, kan former och färger lätt förändras, om en magnet kommer för nära. Förklaringen är att magneten avböjer elektronernas bana, så att de inte träffar exakt där de skulle. Är magnetfältet mycket kraftigt, kan det ske en bestående magnetisering av bildröret. Skadan kan dock ofta rättas till igen med en så kallad avmagnetiseringsspole. I själva verket var det just när man omkring år 1900 kom på att en ”elektrisk stråle” kan avböjas av en magnet som man insåg att strålen måste bestå av partiklar. Det ledde till upptäckten av elektronen.