Hur fungerar en optisk dator?

Jag har hört talas om nya optiska datorer. Hur fungerar de, och kommer de att i framtiden kunna ersätta vanliga datorer?

Optiska datorer finns än så länge bara på ritbordet, men utvecklingen har börjat. I motsats till de traditionella datorerna som använder sig av elektroniska kretsar, där elektroner rör sig genom en kiselkristall, fungerar optiska datorer med hjälp av fotoner (ljuspartiklar) som strömmar genom fotoniska kristaller. Det betyder att överföringen av information kommer att kunna gå mycket fort och nästan utan energiförlust. Därmed löser man ett kapacitetsproblem. De elektroniska kretsarna närmar sig gränsen och kommer kanske aldrig att kunna nå upp i hastigheter över 100 gigahertz – alltså bara 50 gånger snabbare än moderna datorer. En optisk dator kommer sannolikt att kunna arbeta med hastigheter långt över 100000 gigahertz. En fotonisk kristall kan bestå av många olika material, men gemensamt för dessa är att de innehåller luftbubblor som är lika stora och sitter i mycket regelbundna mönster. Därför kommer den fotoniska kristallen endast att tillåta ljus med mycket bestämda våglängder att passera. Den största utmaningen just nu är att utveckla tekniker för att masstillverka fotoniska kristaller. För att kunna användas i en optisk dator måste luftbubblorna sitta med ett inbördes avstånd av omkring 0,0003 millimeter och det är mycket svårt att åstadkomma.