supercomputer k computer

10 suveräna superdatorer

Superdatorer är numera helt oumbärliga. De gör flera tusen biljoner beräkningar i sekunden och knäcker de svåraste nötter. De blir konstant snabbare, och när du läst denna artikel är nummer ett på listan över de tio snabbaste kanske redan en annan.

15 december 2011

Forskarna föredrar att utföra experiment när naturens fenomen skall undersökas närmare, men ibland är det helt enkelt inte möjligt att experimentera för att det är för dyrt, för besvärligt eller helt enkelt omöjligt. Superdatorer gör omöjliga experiment möjliga, så att forskarna kan utveckla nya mediciner, lösa energikrisen och förstå hur universum har utvecklats sedan Big Bang.

Den snabbaste av dem, japanska ”K computer”, är uppe i över tio petaflops – vilket mer exakt innebär enorma 10510000000000000 beräkningar i sekunden. Under 2012 får den en konkurrent. Den amerikanska IBM-superdatorn vid namn ”Mira” kommer också att nå denna svindlande nivå. Här tar det naturligtvis inte slut.

Kapplöpningen om att vara den första nation som når upp till en exaflops är i full gång – i varje fall på ritbordet. En exaflopsdator kan utföra en miljard miljarder beräkningar i sekunden, så den kommer alltså att vara mer än 100 gånger så kraftfull som den i dag snabbaste superdatorn. USA och Japan har meddelat att målet är en exaflopsdator omkring år 2020, och kanske även Kina kommer att vara på banan.

Somliga superdatorer är specialkonstruerade för att kunna utföra en specifik typ av räkneuppgift med oerhörd effektivitet. Det gäller till exempel den japanska petaflopsdatorn MDGRAPE-3, som uteslutande kan räkna på molekylers rörelser, men andra är betydligt mer allsidiga och står till förfogande för i stort sett alla forskningsgrenar.

Tio-i-topplistan på de snabbaste datorerna pt: Läs om dem på följande sidor.

Sådan virker de

Så fungerar världens snabbaste datorer. I varje hemmadator sitter en processor som utför beräkningar. I många nyare datorer har två eller flera räkneenheter byggts ihop i ett mikrochips, och då säger man att processorn har flera kärnor.

Superdatorer är system där riktigt många kraftfulla datorer, som var och en har åtskilliga processorer med i sin tur många kärnor, är förbundna med varandra. Världens hittills snabbaste superdator består för närvarande av 705024 kärnor eller räkneenheter. ­Processorkärnorna har ett par gigabytes minne vardera till förfogande, som de löpande lagrar beräkningar i, så att allt finns sparat ifall ett fel uppstår. Alltihop kyls med en vätska, som kyls i ett kyltorn.