Är tungt vatten egentligen tyngre än vanligt vatten?

Jag har ofta funderat över beteckningen ”tungt vatten”. Vad omfattar det och är detta vatten egentligen tyngre än vanligt vatten?

Tungt vatten skiljer sig från vanligt vatten genom att vätet ersatts med deuterium. Medan en vätekärna endast innehåller en proton består deuteriumkärnorna av både en proton och en neutron. På så sätt blir deuteriumkärnan tyngre än vätekärnan motsvarande vikten av neutronen. Tungt vatten väger sålunda cirka tio procent mer än vanligt vatten. Med kemiska beteckningar skrivs vanligt vatten H2O, medan tungt vatten är D2O. Det är ingen synlig skillnad på vätskorna, och även vanligt vatten innehåller en liten del tungt vatten. I naturliga vattenkällor finns det vanligtvis en deuteriumatom på 6000 –7000 vanliga väteatomer. När det gäller högre levande varelser får koncentrationen av tungt vatten emellertid inte vara för hög. För människor och andra däggdjur är det fara för livet, om en tredjedel av vattnet vi består av är tungt. Däremot kan vissa alger utan några som helst problem leva i rent D2O. På grund av olikheterna i den kemiska sammansättningen har tungt vatten lite andra egenskaper än vanligt vatten. Det fryser till exempel till is redan vid en temperatur på 3,8 grader Celsius, medan dess kokpunkt är 101,4 grader Celsius. Tungt vatten kan framställas på flera sätt, bland annat med hjälp av elektrolys. Det används till en rad olika saker. Det är till exempel en effektiv moderator i kärnreaktorer, där det sänker neutronernas hastighet. Under andra världskriget var tungt vatten ett mycket viktigt element i den tyska kärnvapenforskningen. På grund av detta saboterades Norsk Hydros anläggning i Rjukan, som producerade tungt vatten.