Är det säkert att befinna sig i en bil, när åskan går?

Jag har hört att det är säkert att sitta i en bil, när det åskar. Beror det på att däcken verkar isolerande, eller avleds blixten av bilens stålkarosseri?

Det är riktigt att en bil är ett mycket säkert ställe att befinna sig på under ett åskväder. Det beror på att man sitter inne i ett karosseri av metall, och att bilen därmed fungerar som det fysikerna kallar en ”Faradays bur”. Den är uppkallad efter den engelske fysikern och kemisten Michael Faraday, som visade att en elektrisk ström alltid följer utsidan av en metallbur, och att det därför inte går någon ström inne i själva buren. En blixt är en kortvarig elektrisk urladdning, och om en blixt träffar en bil, löper strömmen på bilens utsida utan att skada passagerarna. Det är inte så avgörande om en Faradays bur är helt perfekt. Därför kommer även en bil som har till exempel en sollucka att utgöra ett gott skydd, dock inte lika bra som en bil utan lucka. Telefonstationer och andra byggnader med elektronik skyddas i ökande omfattning mot åskskador genom att man bygger ett nät av metall runt dem. Träffar blixten byggnaden, fungerar den som en Faradays bur, och strömmen från blixten leds runt den känsliga elektroniken. Även om en bils däck isolerar bra, är det inte de som skyddar, om bilen träffas av en blixt. Spänningsskillnaden mellan bil och jord blir så stor att strömmen likväl kan gå genom däcken, och det finns exempel på att däck därigenom blivit så varma att de förstörts. I regel ”hoppar” strömmen från blixten emellertid ned i jorden på det ställe där karossen är närmast jordytan.

Vi guidar dig runt i forskarnas fantastiska värld

Få 3 nr av Illustrerad Vetenskap för 79,00. Klicka här.