dino 3d

Forskare skriver ut dinoben i 3D

I stället för att släpa på stora, tunga dinosauriefossiler, när man skall studera giganterna, kan forskarna nu skanna dem och skriva ut lätta kopior i plast

19 mars 2013 av Palle Vibe

Studier av de största dinosauriernas rörelser och kroppshållning är normalt ett besvärligt företag. De förstenade benen och avgjutningarna är naturligt nog både stora och tunga.

Forskare vid det amerikanska Drexel University i Philadelphia har ett förslag till lösning. Genom att skanna in ben och skelettdelar i en dator, som är kopplad till en 3D-skrivare, kan de skriva ut kopior av benen i alla storlekar.

En 3D-skrivare bygger upp modeller av plast skikt för skikt, och kopiorna ger paleontologerna betydande fördelar. De lätta benen i plast är lättare att hantera, när man i praktiken skall testa hypoteser om de stora dinosauriernas biomekanik, och dessutom kan forskarna digitalt korrigera skador, som de fossila benen kan ha fått under årens lopp.

Se video med exempel på 3D-utskrift av ett dinosauriehuvud.