human ear in rat

3D-utskrift: Kroppsdelar odlas i 3D-mallar

3D-printern framställer en schablon av ett organ, som forskarna ympar levande celler på. Metoden kan bli användbar för att skapa komplicerade organ, till exempel njurar.

25 november 2013

År 2013 skapade läkaren Lawrence Bonassar vid Cornell University i New York, USA, en kopia av sin femåriga dotters ena öra. Örat framställdes genom att en 3D-skrivare skrev ut en gjutform i termoplast, vars inre fullständigt motsvarade flickans öra. Formen fylldes sedan med levande broskceller och flytande bindväv som inom loppet av några timmar stelnade till ett öra.

Skräddarsytt öra växer på råtta

När Bonassar strax därefter öppnade formen, var det levande örat i princip färdigt att opereras in på sin nya plats, där det knappt gick att skilja från originalet. Bonassar ville testa om örat skulle behålla sin form och om cellerna kunde hålla sig levande, så han opererade in örat under huden på en råtta.

När han tre månader senare tog ut örat, hade det självt bildat mer brosk med den rätta elastiska konsistensen. Allt tydde på att det var fullkomligt friskt och skulle kunna fungera som ett nytt öra.

Tekniken är ännu ny och måste testas grundligt innan den kan få myndigheternas godkännande.

Läs mer här

Nytt öra gjuts i 3D-utskriven form

1. Patientens friska öra skannas ur flera vinklar.

2. I en dator framställs en spegelvänd 3D-modell av örat.

3. Utifrån modellen skriver man ut en gjutform av plast.

4. Bindväv med levande broskceller hälls i formen, och örat bildas. Efter några timmar är örat färdigt.

5. Örat tas ut ur formen och opereras in under huden på en råtta, så att det bildas mer brosk.