Flygplanet Stratolaunch har ett vingspann på 117 meter.

© Stratolaunch

117 meters vingspann: Världens största flygplan tänder motorerna

Det största flygplanet hittills har testat motorer och styrsystem i en öken i Kalifornien. Om det gigantiska flygplanet kan lyfta ska det fungera som taxi för rymdraketer.

2 oktober 2017 av Karine Kirkebæk

Det gigantiska flygplanet Stratolaunch har för första gången tänt sina motorer – och det med stor framgång.

Flygplanet presenterades av Microsoft-grundaren och entreprenören Paul Allen i juni i år och den första testflygningen är planerad under 2019.

Flygplanets mått och lyftförmåga talar för sig själv:

  • Vingspann: 117 meter
  • Vikt utan last: 226 ton
  • Maxvikt med last: 590 ton
  • Hjul: 28

Jämförelsevis har världens största flygplan – An-225 Mriya – ett vingspann på 84 meter.

Jämförelse mellan de största flygplanen i världen.

© Wikimedia

Motorerna väger fyra ton

Testet av Statolaunch ägde rum på Mojave Air and Space Port i Kalifornien i USA. Där provade ingenjörer flygplanets sex Pratt & Whitney PW4056 turbofan-motorer, var och en med en vikt på cirka 4 000 kilo.

© Stratolaunch

Flygplanet har två flygplanskroppar (där cockpit, passagerare och last återfinns) – i den högra sitter piloterna och i den vänstra finns flygplanets datorsystem.

>> Få två nummer av Illustrerad Vetenskap samt en annan teknisk innovation - HYBRID Dronecar – och spara 585 kronor.

Flygplanets vingspann på 117 meter är längre än en fotbollsplan.

© Stratolaunch

Taxi för raketer

Stratolaunch har byggts för att transportera kommersiella raketer upp till jordens låga omloppsbana på väg ut i rymden.

Under de närmaste månaderna ska ingenjörerna testa motorerna med gradvis mer styrka.

Den gigantiska maskinen är endast ett av alla nya innovationer för kommersiell rymdfart där entreprenörerna Elon Musk (SpaceX) och Jeff Bezos (Blue Origin) fokuserar på återvinningsraketer.

Läs också

Kanske är du intresserad av...

Hittade du inte vad du söker? Sök här: