Total solförmörkelse i Skandinavien

Så hände det! Fredag förmiddag inträffade en av astronomins mest spektakulära händelser i Europa: En solförmörkelse. På Färöarna och Svalbard kunde man uppleva en total solförmörkelse, och i Sverige täcktes cirka 80 % av solen när förmörkelsen nådde sin kulmen.

I Norrland hade man en goda förutsättningar för att beskåda solförmörkelsen. I Svealand och Götaland samarbetade molnen dock inte med alla de solförmörkelseentusiaster som gick ut för att beskåda fenomenet. men på vissa ställen kunde man då och då få en glimt av den delvisa solförmörkelsen genom i ett hål i molntäcket.

Här på temasidan kan du se fantastiska foton och läsa allt om solförmörkelsen.

Stor upplevelse trots molnigt väder

Solförmörkelse 2015: Illustrerad Vetenskaps utsända: Mörkret kom så snabbt och släckte allt ljus. I två minuter sänkte sig mörkret över Tórshavn innan ljuset tändes igen.

Solförmörkelsen 2015 i bilder

Solförmörkelse 2015: Se fantastiska bilder av århundradets astronomiska händelse här.

Så såg ni solförmörkelsen

Solförmörkelse: Kom ihåg din kamera eller mobil när du ska ut och titta på solförmörkelsen, och dela dina bästa bilder med oss på Instagram och Facebook.

Instagram #scieclipse2015

Fakta: När solen blir svart

Solförmörkelser var illavarslande

Solförmörkelse: Att solen försvann var olycksbådande i många forntida samhällen. Solen var liv och när den åts upp av himlen sågs det som ett varsel om dåliga tider.

10 besserwisserfakta om solförmörkelser

Solen: Om du gärna vill kamma hem poäng på din astronomiska know-how, får du här tio fakta om solförmörkelser som du kan slänga dig med vid tillfälle.

Solförmörkelse avslöjar solutbrott

Solen: När månen den 20 mars 2015 skuggar solen, hoppas forskarna få nya kunskaper om vår stjärnas extrema väder.