<>

Solförmörkelse spärrar solens strålar

En solförmörkelse är ett extremt naturfenomen, som bokstavligt talat släcker jordens ljuskälla – för ett kort ögonblick.

Solförmörkelser uppstår när månen befinner sig mitt i skottlinjen mellan jorden och solen och därmed skuggar stjärnans ljusstrålar.

Den 21 augusti 2017 uppstår nästa totala solförmörkelse. Då kommer månen att täcka hela solskivan och blockera ljuset över USA:s södra delstater.

Först 2126 kommer nästa totala solförmörkelse att äga rum i Skandinavien.

På den här sidan kan du läsa mer om det kosmiska fenomenet. Du kan testa dina kunskaper om solförmörkelser. Och du kan se hur du tillsammans med Illustrerad Vetenskap kan få uppleva solförmörkelsen över USA 2017.

Solförmörkelser var illavarslande

Solförmörkelse: Att solen försvann var olycksbådande i många forntida samhällen. Solen var liv och när den åts upp av himlen sågs det som ett varsel om dåliga tider.

10 besserwisserfakta om solförmörkelser

Solen: Om du gärna vill kamma hem poäng på din astronomiska know-how, får du här tio fakta om solförmörkelser som du kan slänga dig med vid tillfälle.

Solförmörkelse avslöjar solutbrott

Solen: När månen den 20 mars 2015 skuggar solen, hoppas forskarna få nya kunskaper om vår stjärnas extrema väder.

När solen blir svart

Stor upplevelse trots molnigt väder

Solförmörkelse 2015: Illustrerad Vetenskaps utsända: Mörkret kom så snabbt och släckte allt ljus. I två minuter sänkte sig mörkret över Tórshavn innan ljuset tändes igen.

Solförmörkelsen 2015 i bilder

Solförmörkelse 2015: Se fantastiska bilder av århundradets astronomiska händelse här.

Så såg ni solförmörkelsen

Solförmörkelse: Kom ihåg din kamera eller mobil när du ska ut och titta på solförmörkelsen, och dela dina bästa bilder med oss på Instagram och Facebook.