Frontpage 15/2010

Välkommen till nummer 15/2010

21 september 2010 av Jens E. Matthiesen

Jordens regnskogar hyser en fantastisk artrikedom av växter och djur. Det är både väldokumenterat och känt av de flesta. Varför det är så är det dock ingen som vet. Detta faktum plågar biologerna till den milda grad att de talar om att fyndet av lösningen på gåtan vore som att hitta den heliga Graal. Det är inte för att de saknar förslag till förklaringar – under årens lopp har mer än hundra olika teorier lanserats – men ingen av dem tycks stämmal.

Det kan ett världsomspännande forskningsprojekt ändra på. Totalt 40 skogsområden runt om på jorden skall finkammas, och fördelningen av träd och djur kartläggas, så att man kan göra detaljerade jämförelser av de olika skogstyperna. Det är ett enormt arbete, som förhoppningsvis kommer att berätta vad det är som gör regnskogen så speciell att livet tycks följa helt andra spelregler där än på andra platser. Följ jakten på biologins heliga Graal i den stora artikeln i detta nummer. Jens E Matthiesen Chefredaktör

Asteroid får besök från jorden President Obama har stakat ut en ny kurs för USA:s rymdfart. Det ultimata målet är fortfarande en bemannad resa till Mars. Först skall dock astronauter landa på en asteroid, som i sin bana kommer nära jorden.

Besegrade vikingar halshöggs i England Forskare undersöker nu de sorgliga resterna av en styrka på 51 vikingar, som för 1000 år sedan besegrades, förödmjukades och avrättades.

TEMA: Naturvetenskabens mål under nåsta årtionde Att förstå naturlagarna och de krafter som formar vår värld står högst på forskarnas önskelista för nästa årtionde.

Framtidens elever undervisar sig själva Pekdatorer, iPads och interaktiva skärmar kommer att revolutionera framtidens skola. Tack vare den nya tekniken kommer barnen bland annat att kunna bli sina egna lärare.

Läs också: Tandläkaren har fått ny verktygslåda Raketbilar skall sätta nya fartrekord Nu skriver geologerna om Bibeln