Frontpage 14/2010

Välkommen till nummer 14/2010

Läs bland annat om hajens sjätte sinne, solens mörka tvilling och vilka framtidsmål för tekniken som forskarna drömmer om under det kommande årtiondet.

7 september 2010 av Jens E Matthiesen

För de flesta av oss låter det nog märkligt att solen skulle ha en tvillingstjärna, som astronomerna aldrig har sett. Det är märkligt – för om den finns, befinner den sig mycket längre bort än solsystemets yttersta planeter. Det skulle självfallet inte vara något problem, om det rörde sig om en stjärna som solen – då skulle vi mycket väl kunna studera den. Om solens tvilling verkligen finns är den emellertid en mycket liten stjärna, som inte skickar ut något ljus, en så kallad brun dvärg.

Idén om den mystiska stjärnan lanserades för 25 år sedan, när den även fick sitt namn, Nemesis, eftersom den enligt teorin med flera miljoner års mellanrum slungar meteoroider och kometer mot solsystemets planeter och orsakar massutplåningar här på jorden. Nu har teorin plötsligt blivit väldigt aktuell igen, eftersom nya studier av sten från månen visar överraskande resultat, som skulle kunna peka på att Nemesis verkligen existerar. Läs i detta nummer om solens mörka tvilling och om hur vi kan hitta den. Jens E Matthiesen Chefredaktör

Sand och vatten hotar kulturarven Flera av världens stora kulturskatter håller på att erodera bort, och den globala uppvärmningen gör det bara värre. Nu vill forskare försöka klimatsäkra det förflutna.

Satellit visar Mars vackraste sida Mars Reconnaissance Orbiter har under fyra år samlat in viktiga men också otroligt vackra bilder av den röda planetens geologi.

Vetenskapens mål för tekniken under det nya årtiondet Det kommande årtiondet kan vi förvänta oss stora resultat på tre områden: på nätet, i våra hem och inom energisektorn. Läs om de tio genombrott som står allra överst på forskarnas önskelista.

D-vitamin håller kroppens försvar starkt En rad studier visar hur viktigt D-vitamin är för oss. Nu har forskare kommit fram till att immunförsvaret inte fungerar utan vitaminet.

Läs också: Hajen jagar med sitt sjätte sinne Mobilen i vetenskapens tjänst Vi är smartast när kroppen tänker med Gentest avslöjar tsarfamiljens öde