frontpage 9/12 se

Välkommen till nr 9/2012

Läs om Marsbilen Curiositys långa resa och om energirik modersmjölk, som har blivit en hel industri.

7 juni 2012 av Sebastian Relster

Nu måste teknikerna i NASA:s kontrollcentrum hålla tummarna igen, för enligt planen skall marsbilen Curiosity landa på planetens röda yta den 6 augusti efter mer än sex månaders resa. Curiosity betyder som bekant nyfikenhet, och om landningen går som planerat, kan forskarna få sin nyfikenhet stillad. Den 900 kilo tunga robotbilen är tungt lastad med utrustning och instrument, som gör att den kan samla in och analysera mängder av prover.

Den största vinsten vore givetvis om Curiosity finner det slutgiltiga beviset för att Mars en gång har hyst liv. Artikeln om Curiosity kan du läsa på sidorna 20–27, och som något nytt har vi försett den med en QR-kod, som för dig vidare till en imponerande bra NASA-animation av hur landningen och Curiositys vidare färd skall ske. Om du inte har en smartphone, kan du i stället hitta animationen på : illvet.se/Curiosity. Mycket nöje. Sebastian Relster Chefredaktör

Romarriket i siffror

500000 brottslingar och gladiatorer fick under årens lopp sätta livet till i Colosseums sandiga arena.

Modersmjölk är naturens energidryck

Modersmjölk är så rik på nyttiga ämnen att den har blivit en industri. I USA säljer särskilt produktiva mödrar sin mjölk.

Tropikernas gröna vall skall räddas

Mangroveskogarna vid jordens tropiska kuster avverkas med rekordfart. Det kan få katastrofala följder. De bevuxna sumpområdena utgör nämligen vårt bästa skydd mot flodvågor.

Det elektroniska papperet erövrar världen

På tio år har det läsar- och energivänliga elektroniska papperet fått 40 miljoner användare. Men vi väntar på en färgversion.

Sibirisk gas skall hålla Europa varmt

Varje år skall 55 miljarder kubikmeter naturgas strömma genom världens längsta undervattenspipeline.

NYA RÖN Röda havet är fullt av ädelmetall.

Nyupptäckta planeter kretsar runt dubbelsolar.

Växt jagar mask.

Karibisk överklass fick exotisk mat.

Läs också: Genmodifierat immunsystem utrotar cancer Håkäringen är en blind ensamvarg Arkeologer vill krossa krigets myter Vi har blivit för kloka för vår hjärna

Köp tidningen

Köp tidningen i kiosker över hela landet. Priset är endast 59:90 kr.

Du kan också beställa en prenumeration på kommande nummer. Till exempel får du 2 nummer och en fin välkomstgåva för endast 39:50. Läs mer här

Magasinet för iPad kostar 55 kronor, och du kan köpa det här.

Illustrerad Vetenskap för iPad kan köpas i Apples Appstore. Klicka på ikonen, så skickas du vidare.

AppStore