frontpage 9/2011

Välkommen till nr 9/2011

Läs om framtidens flygplan, om nya spännande upptäckter i Kongo och se, hur världens kulturarv återuppstår i den digitala världen.

7 juni 2011

För bara tio år sedan firade genetiken sin stora triumf, när man lyckades kartlägga det mänskliga genomet. Det var en sensation, inte minst för att det faktiskt skedde snabbare än forskarna själva hade förutspått.

Sedan dess har utvecklingen tagit ännu mer fart. I dag har vi kartlagt flera tusen genom fördelade på människor i alla världsdelar – och det för in utforskningen av vår arvsmassa i en helt ny fas.

Det finns givetvis stora medicinska perspektiv i den insyn vi får i våra gener, men kartläggningen når ännu längre än så. När genetikerna studerar de små skillnaderna i genomen världen över, kan de nämligen blotta hela mänsklighetens utveckling.

Vår gemensamma historia ligger gömd i vårt genetiska arv. Här hittar vi både förklaringen på varför vi är olika och på vad som binder oss samman som art och gör oss till människor.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Kongo återupptäcks efter 50 år

Hela 67 forskare med var sitt specialområde drog ut på den största vetenskapliga expeditionen till Kongo på 50 år. Där väntade dem massor av nya upptäckter.

Vintergatan är full av okända världar

Vintergatan vimlar av planeter av alla storlekar och med alla möjliga olika miljöer. Det finns säkert också planeter, som till förväxling liknar jorden.

Flygpassagerarna tar plats redan före boardingen

Mer komfort, större effektivitet och en långt bättre flygupplevelse blir vinsten för passagerarna i framtidens flygplan.

Kulturskatter får evigt liv i 3D

Överallt i världen löper stora kulturskatter risk att förstöras. Därför ser en privat organisation nu till att göra 3D-skanningar av dem, så att vi alltid kommer att ha digitala kopior.