Mag 9 SE

Välkommen till nr 9/2010

Läs bl a om forskare som vill förändra vädret och följ Illustrerad Vetenskaps temaserie om hjärnans tre största mysterier

31 maj 2010 av Jens E. Matthiesen

Den mänskliga hjärnan har kallats för den mest komplexa strukturen i universum. Den innehåller troligen uppemot 100 miljarder nervceller, som är kopplade till varandra kors och tvärs. Varje gång vi lär oss något nytt, aktiveras de i nya mönster, kontakterna mellan dem förstärks, och nya förbindelser skapas.

Med ett sådant oöverskådligt virrvarr är det inte så konstigt att hjärnan rymmer massor av olösta gåtor för forskarna. I vår nya stora temaserie fokuserar vi på de tre största mysterier som hjärnforskarna kämpar med. I detta nummer gäller det frågan om varför vi behöver sömn.

Vi vet att viktiga processer pågår i hjärnan medan vi sover, men det är en gåta varför de inte lika gärna kan ske medan vi är vakna. Hjärnforskarna kommer säkert att ge oss ett svar – men samtidigt dyker förvisso nya frågor upp. Kanske är hjärnans komplexitet helt enkelt så stor att den aldrig helt kommer att förstå sig själv. Jens E Matthiesen Chefredaktör

Mystiska stjärnor föds i Vintergatans centrum

Tyngdkraften från det svarta hålet i mitten av vår galax borde göra stjärnbildning omöjlig. Trots det har nya observationer avslöjat nyfödda stjärnor.

Datorn får intuition

Skärm, tangentbord och mus får snart konkurrens av nya gränssnitt, som är mer intuitivt logiska i förhållande till hur vi använder händerna.

Forskare vill ta kontroll över vädret

Under OS i Peking spred flygplan kemikalier i molnen för att det inte skulle regna vid öppningsceremonin. Nu går kineserna ett steg längre. De vill förändra vädret på lång sikt.

Apor hjälper oss mot ärftliga sjukdomar

Forskarna kan genmodifiera apor, så att de för en ny gen vidare till avkomman. Det gör dem till perfekta försöksdjur.