Frontpage 8/2011

Välkommen till nr 8/2011

Följ med i nästa spännande avsnitt av vår serie om Mars, läs om den mystiska Brydes fenval och lär dig mer om människans blyghet.

11 maj 2011

Sex eller civilisation. Det har lite förenklat uttryckt varit det tuffa val som våra tidiga förfäder har ställts inför. I varje fall anser evolutionsforskare att om inte människan hade uppfunnit blygheten och därmed betvingat sina djuriska drifter, så skulle det aldrig ha blivit tid och ork över till att utveckla den civilisation vi har i dag.

Givetvis finns det andra förutsättningar som skiljer oss från djuren, och som därför också har spelat in, men intressant är att forskarna pekar på blygheten som ett helt avgörande drag. Anmärkningsvärt är det under alla omständigheter att inga andra arter än just människan täcker sina könsdelar.

Blygheten har utvecklat vår kultur genom att rensa luften från sexuella signaler och genom att stödja hierarkin i samhället – båda delar är viktiga förutsättningar för civilisationen. Så även om våra förfäder inte medvetet valde blygheten är det den vi kan tacka för vår framgång som art – oavsett hur högt vi kanske tycker att priset har varit. Läs den stora artikeln om blyghet i detta nummer.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Astronauter skall bana väg för en koloni på Mars

Planen för en permanent Marsbas är klar, och den skall bli första steget mot koloniseringen av den röda planeten.

Närkontakt med havets okände jägare

Till skillnad från de andra bardvalarna lever Brydes fenval inte av plankton utan jagar större byten som sill och makrill. Den kan bli 18 meter lång och väga 22 ton, så den hör till havets absoluta tungviktare, men trots det vet vi i stort sett ingenting om den.

Statyerna väller fram i Egypten

Ett otal figurer vakar över den egyptiske farao Amenhotep III:s dödstempel, och arkeologerna fortsätter att hitta nya.

Fysiker hittar fraktala mönster i supraledare

Syreatomerna i supraledande material är placerade i vissa mönster, visar ny forskning. Upptäckten kan kanske leda till bättre supraledare.