Mag 7 DK

Välkommen till nr 7/2010

I Illustrerad Vetenskap nr 7 kan du läsa om bland annat vindkraftverkens jättepotential, om biologer som vill flytta på jordens liv och om vad mörk materia är.

16 april 2010

Vindkraftverk kommer att kunna alstra el nog för att täcka hela världens energibehov – fem gånger om!

Så stor är potentialen i vindkraften. Beräkningen, som amerikanska forskare publicerade förra året, utgår dessutom från hur långt vi kan nå med relativt små vindkraftverk. Resurserna är ännu större, när vi ser på möjligheterna i de stora vindsnurror på över 100 meter som i dag reses på flera håll i världen – för att inte tala om de som kanske i framtiden kan utvinna energi från de kraftiga vindarna högt uppe i atmosfären.

Vindenergi är med andra ord på väg fram med stormsteg, och det råder i dag ingen tvekan om att vindsnurrorna blir en av de viktigaste rena energikällor som under detta århundrade skall ersätta de fossila bränslena.

Svagheten med vindkraft är att det inte nödvändigtvis blåser precis när vi behöver energin. Den stora utmaningen blir därför även att hitta metoder för att lagra vindenergin på effektiva sätt. Även det problemet är vi dock på god väg att lösa. Läs själv i artikeln om vindkraft i detta nummer. Jens E. Matthiesen Chefredaktör

Biologer vill flytta på jordens liv

Klimatförändringar tvingar många djur och växter att byta livsmiljö, men ofta kan de inte själva flytta fort nog. Därför vill biologer nu aktivt gå in och flytta runt på jordens liv.

En gåta – tre teorier:

Vad är mörk materia? En fjärdedel av universum består av något för oss okänt. Är det vanlig materia som inte skickar ut ljus? Är det helt okända partiklar? Eller finns inte mörk materia? Forskarna är långtifrån eniga.

Nytt chips smälter in data i kristaller

Hittills har datorns minne baserats på lagring av elektriska laddningar. Nu har vi fått det första chipset som i stället smälter in data i kristaller. Det ger både snabbare och säkrare minne.

Armband avslöjar känslor vid autism

Hjärnskanningar visar att autistiska personer har svårt att uttrycka sina känslor och sitt humör. Det kan dock ny teknik, inbyggd i ett armband, hjälpa till med.

Följ med i serien!

150 års kamp mot Everest År 1980 gör Reinhold Messner sig klar att bestiga Everest, ensam och utan extra syre. Det är rena självmordet, anser flera skeptiker. Och det är nära att de får rätt.