Frontpage 6/2011

Välkommen till nr 6/2011

Följ med i Illustrerad Vetenskaps nya serie: Drömmen om Mars.

4 april 2011 av Jens E Matthiesen

Man börjar hata personerna i markkontrollen. Irritationen mellan kollegorna börjar växa till gräl, och med tiden är det bara arbetet som kan hålla depressionen stången. Så känns det att vara med på en resa till Mars, om man skall tro de försökspersoner som har varit närmast att uppleva det. I experiment, under vilka de varit isolerade under lika lång tid som en resa till den röda planeten skulle ta, har de fått erfara hur stor belastningen kommer att vara. De har även upplevt hur beroende vi är av banala jordiska saker som åsynen av växter, känslan av vinden mot huden, fågelsång med mera.

Erfarenheterna visar tydligt att det inte blir någon enkel match för de astronauter som skall skickas iväg mot Mars. Men det blir de som tar det första steget på vägen mot mänsklighetens ultimata dröm – att erövra ett främmande klot och göra det till vårt andra hem. Följ med i den nya serien, där vi fokuserar på de tre etapperna i resan mot drömmen: förberedelserna, utforskningen och erövringen. Jens E Matthiesen Chefredaktör

Vaccin står inför en revolution

Forskare världen över är i full gång med att utveckla vaccin som inte bara förebygger utan även botar sjukdomar.

Stora stenar glider genom öknen

Hur kan klippblock dra djupa spår genom sanden i Death Valley? En tjeckisk geofysiker har löst den gamla gåtan.

Så följer vi jordens uppvärmning

Vi hör ofta att det blir varmare och varmare på jorden. Läs om hur forskarna räknar ut genomsnittstemperaturen.

Ett år efter oljeindustrins värsta olycka

Den stora explosionen på en borrplattform i Mexikanska golfen orskakade förra året den värsta oljekatastrofen i historien. Erfarenheterna från saneringen gör oss dock bättre rustade nästa gång olyckan är framme.

Våra fettceller mår bra av en tur i bergen

Tunn luft och kyla kan omvandla vårt fett från skadliga vita fettceller till nyttiga bruna. Resultatet är viktminskning.