Frontpage 5/2012

Välkommen till nr 5/2012

I detta nummer tittar vi närmare på cancerns gåta och forskarnas senaste vapen i kampen mot sjukdomen. Du kan också läsa om hur sex gjorde oss starka och se när en ny fototeknik gör naturen genomskinlig.

12 mars 2012

Från naturens sida är vi alla väl skyddade mot cancer. Vi är fulla av sinnrika försvarsmekanismer, som gör att en defekt cell som håller på att bli en cancercell förintas. Som regel fungerar systemet mycket bra, och det pågår en ständig uppröjning, så att vår kropp består bara av väl fungerande, friska celler, som ingår i det stora kollektivet.

Trots det går det ibland snett, och en cell slår sig ut och går sin egen egoistiska väg. Den lurar systemet, delar sig och blir till ett helt gäng, som tar andra celler som slavar och som till slut drar fram genom hela kroppen. I varje steg i processen utnyttjar den en del listiga knep, som tillsammans kan betecknas som ”cancerns gåta”.

På senare år har forskarna lyckats genomskåda en del av knepen, och det har möjliggjort hela nya metoder för att stoppa cancerns frammarsch. Läs mer i det stora, spännande cancertemat i detta nummer.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Nya helikoptrar knappar in på flygplanen

Helikopterns svaghet har alltid varit hastigheten. Nya, smarta konstruktioner med dubbel rotor och extra stjärtrotor gör dock att den snart är ikapp flygplanen.

Fysiker skapar en droppe av ljus

För 80 år sedan förutsades det av kvantmekaniken, och nu har det lyckats: att få fotoner att kondensera till en droppe av ljus.

Ny fototeknik gör naturen genomskinlig

Instrumenten i ett nytt, flygande observatorium visar det som är osynligt för ögat – till exempel hur koldioxiddepåerna fördelar sig i skogen.

Arkeologer gräver på lånad tid

I Afghanistan gräver arkeologer nu ut ett av de tidigaste buddhistiska klostren. De har bara två år på sig att bli klara, för därefter förvandlas hela området till en koppargruva.