Frontpage 5/2011

Välkommen till nr 5/2011

7 mars 2011 av Jens E Matthiesen

Många av vetenskapens landvinningar blir till i laboratoriet, där människor i vita rockar tålmodigt utför försök efter försök. Analyserar, jämför, konkluderar. I månader eller ofta till och med år. Så är det dock inte alltid. Ibland går det betydligt fortare, och chanserna att få fram några resultat är små. Det mest stressande laboratoriet att arbeta i är förmodligen ”The Vomit Comet”, det plan som genom att flyga i parabler kan simulera tyngdlöshet. Där har forskarna bytt ut rockarna mot overaller, och fritt svävande med sin mätutrustning i ena handen och en kräkpåse i den andra har de bara 20 sekunder åt gången på sig att arbeta, innan tyngdkraften börjar verka igen – med dubbel styrka dessutom.

Det är en kaotisk syn, när olika grupper av läkare, biologer, kemister och materialforskare under dessa förhållanden sliter för att utföra de experiment som de annars bara skulle kunna göra i rymden. Vår utsända reporter följde med på en tur för att se de tyngdlösa forskarna i arbete och själv uppleva de extrema arbetsvillkoren. Läs hur det gick i det stora reportaget i detta nummer.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Vi underminerar våra egna städer

De så kallade slukhålen, som plötsligt öppnar sig och kan sluka människor, bilar och byggnader, blir allt vanligare. Felet är vårt eget, för vi gör själva underjorden instabil.

Fransk anatom gav fossilen nytt liv

Georges Cuvier var den förste som förstod att fossil är spår av utdöda djurarter – och begravde därmed tidens tankar om sagodjur och syndaflodens offer.

Kärnavfall ger oss ny energi

En ny typ av reaktor för oss närmare drömmen om lönsam fusionskraft. Idén är att kombinera reaktorns vätefusion med förbränning av radioaktivt avfall från de vanliga kärnkraftverken. Kanske kan det bli verklighet inom 20 år.

Amishfolket kan hjälpa forskarna

Amishfolkets isolering och livsstil gör dem till en guldgruva för forskare, som vill hitta orsaker till livsstilssjukdomar och ärftliga åkommor.