Frontpage 4/2012

Välkommen till nr 4/2012

Läs om universums 10 största gåtor, världens mest bortskämda fågel och se hur atomuret håller koll på tiden.

27 februari 2012

Tills för kort tid sedan fanns det inga astronomer eller kosmologer som ägnade sig åt frågan om vad som fanns före Big Bang. Det kan verka meningslöst, eftersom teorin ju säger att Big Bang markerar alltings början, inklusive tidens.

Nu tar dock allt fler frågan på allvar, för kanske har det faktiskt funnits något före det universum vi känner till. Kanske var det ett tidigare universum, som vid sin kollaps utlöste den Big Bang som skapade vårt universum – som därmed bara är ett i en oändlig rad.

Eller kanske kom vårt universum till i ett evigt växande tomrum, där det hela tiden föds nya universum, som sprids i ett tempo som förhindrar att de någonsin kan komma i kontakt med varandra.

Både gåtan och de möjliga lösningarna kan göra att man blir yr. Detsamma gäller frågan om hur många dimensioner det finns. Eller frågan om huruvida naturlagarna i universum är slumpmässiga. Det är gåtor som är helt centrala för vår förståelse av världen men samtidigt oerhört svåra att lösa. Läs om våra chanser att knäcka dem i artikeln "Universums 10 största gåtor" i detta nummer.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Homo erectus var en mästare på havet

En miljon år innan vi själva dök upp, hade vår förfader Homo erectus spridit sig över hela jorden. Arten måste därför ha haft förmågan att bygga båtar, som kunde korsa öppet hav.

Forskarnas bortskämda papegoja

Nya Zeelands ugglepapegoja är en av världens sällsyntaste fåglar. Nu övervakas alla kända exemplar dygnet runt av forskare och frivilliga, som passar upp på dem. Efter hand har man lyckats få upp beståndet i 129 exemplar.

Krig mot fruktat virus

Hepatit C har spridit sig till tre procent av världens befolkning och hotar att utlösa en världsomspännande epidemi. Forskarna har dock nya vapen på gång.

Arkeologer gräver ut templet för Mellanösterns Tor

I Syrien har forskare funnit ett tempel, som var helgat åt åskguden. Här tillbads han i 3000 år för att grödorna skulle få regn.

Se hur atomuret håller koll på tiden

Sedan atomuren uppfanns 1949, har de blivit allt mer exakta. I dag går det bästa högst en sekund fel på 138 miljoner år.