Frontpage 0212 SE

Välkommen till nr 2/2012

Läs om hemlösa planeter som kanske kan hysa liv, och följ med från starten i serien om nybyggare och invandring i Amerika.

5 januari 2012

Antalet kända planeter i vår galax exploderar. De senaste tio åren har astronomerna insett att väldigt många av de kanske 200 miljarder stjärnorna i Vintergatan har planetsystem av samma slag som vår egen sols. Det stora perspektivet i denna nya insikt är givetvis att sannolikheten att det finns jordliknande planeter med goda förutsättningar för liv är mycket större än vi trodde.

Inte nog med det. Nu har astronomerna upptäckt att det finns planeter även i det stora tomrummet mellan stjärnorna – kanske lika många som det finns stjärnor i Vintergatan. Antagligen har de slungats ut ur sina solsystem av tyngdkraften från andra planeter, som har bytt bana. Nu strövar de hemlösa omkring i vår galax – som vagabonder i den kalla, mörka rymden. Det är svårt att föreställa sig något mer ogästvänligt än miljön på ett sådant klot, men trots det anser astronomerna faktiskt att en del av dessa hemlösa planeter kan hysa liv, eftersom de har sin egen inbyggda värmeförsörjning. Läs om hur det är möjligt i artikeln om hemlösa planeter i detta nummer. Jens E Matthiesen Chefredaktör

Bakom uppfinningen: det geniala mikrochipset

Det är nu 40 år sedan den första mikroprocessorn såg dagens ljus. I dag skulle vårt samhälle inte kunna fungera utan den.

NY SERIE: Nybyggarnas dröm blev en mardröm

Fientliga indianer och missväxt höll på att sätta stopp för Nordamerikas kolonisering nästan innan den hade börjat.

Försök visar vägen från cell till komplext liv

Nya experiment visar hur det kan ha gått till, när enkla celler kunde bli till komplexa flercelliga organismer.

Digitala system känner igen oss överallt

Datorn, mobilen och din TV känner igen dina ansiktsdrag – och det gör även kameror på gatan. Digital ansiktsigenkänning är snart vardag.

Geologer vill borra ända ned till jordskalven

Från ett fartyg utanför Japans kust är geologer i färd med att borra sju kilometer ned under havsbottnen. Lyckas det, kan de om några år placera mätutrustning ända nere i den zon där kontinentalplattorna möts och utlöser världens kraftigaste jordskalv.