Frontpage 18/2011

Välkommen till nr 18/2011

Läs om djurens sjätte sinne, världens bästa raket och ta reda på vad du egentligen vågar veta om dig själv.

21 november 2011

För bara fyra år sedan fick den första människan sitt personliga genom kartlagt till en kostnad av cirka 10 miljoner dollar. Sedan dess har tekniken för kartläggning av genom utvecklats extremt snabbt, och experterna förväntar sig att priset om ett par år kommer att ligga under tusen dollar. Det betyder att det plötsligt blir möjligt för de flesta av oss att få inblick i vilka sjukdomar våra gener ger oss en särskilt hög risk för att få senare i livet. På många sätt är detta ju helt fantastiskt, för det gör det möjligt att rätta in vårt liv och välja en livsstil, som passar till de styrkor och kompenserar för de svagheter vi nu en gång för alla bär med oss i vårt genetiska arv.

Det finns emellertid även en rad svåra frågor att ta ställning till. Innan vi skickar in vårt blodprov, är det viktigt att vara helt på det klara med vad vi skall använda resultatet till och inte minst med vilka vi vill dela vår nya kunskap. Läs varför i artikeln ”Vad vågar du veta om dig själv?” i detta nummer.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Under huden på världens bästa raket

Med sina mer än 1700 uppskjutningar är den ryska Soyuz rymdfartens mest framgångsrika raket. Se hur den fungerar – steg för steg.

Satellit hittar spår av det verkliga El Dorado

Satellitfoton från Google Earth blåser nytt liv i myten om El Dorado. De visar spår av en kultur som blomstrade djupt inne i Amazonas, långt innan Columbus kom till Amerika.

Forskare utvecklar behandling mot tinnitus

Med en ny behandling skall forskare omprogrammera celler i hörselcentrum, så att det invalidiserande pipet tystnar.

Nu avkodar vi djurens sjätte sinne

Fåglar, sköldpaddor, hajar, fladdermöss och till och med snäckor kan registrera jordens magnetfält. Hittills har det varit en gåta hur de bär sig åt, men nu är forskarna nära att lösa denna.

100-årsjubileum: Fysikernas färd mot atomens inre

När Ernest Rutherford upptäckte atomkärnan, satte han igång en hel kedjereaktion av genombrott inom fysiken.