Frontpage 18/10

Välkommen till nr 18/2010

Läs om arkeologernas önskedrömmar, nya transplantationsmetoder och uppträdandet av en möjlig supernova.

23 november 2010

Det bor nog en liten Indiana Jones i de flesta. I magen på en arkeolog är han säkert inte så liten. Alla arkeologer har väl en dröm om att göra det ultimata fyndet, som både äventyrare och forskare har varit på jakt efter i årtionden eller århundraden.

Ibland går den drömmen faktiskt i uppfyllelse. Titanic lokaliserades på bottnen av Atlanten, Rysslands mördade tsarfamilj hittades i de sibiriska skogarna och Pompeji återupptäcktes efter årtusenden i glömska.

Det finns mycket kvar att drömma om. I detta nummer har vi pekat ut tio fynd, som står överst på arkeologernas önskelista. Det handlar om föremål, skrifter eller platser, som omgärdas av myter och teorier. Några av dem vet vi måste finnas, andra kan vara försvunna för alltid, och en del har kanske aldrig existerat. Läs om dem – och om chansen att hitta dem – i den stora artikeln i detta nummer.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Vi har övervakat jorden i 50 år

Den första vädersatelliten skickades upp 1960. I dag ser ett otal satelliter till att vi har full överblick över vädret, ozonlagret, klimatet och miljön jorden runt.

Gruppen ger styrka

Vissa djurarter håller ihop i flockar för att lura fiender, andra för att skaffa föda eller för att säkra nästa generation. Gemensamt för dem är att kollektivet gör individen starkare.

Nya fynd ändrar Afrikas historia

Vackert bearbetad keramik, fina smycken och verktyg av järn vittnar om att en avancerad kultur blomstrade fram söder om Sahara redan för 2500 år sedan.

Neutrinerna förbryllar fortfarande fysikerna

Nya, storstilade försök har fört forskarna närmare sanningen om de spöklika partiklarna – men de bjuder fortfarande på olösta gåtor.

Dåliga förbindelser ger psykiska sjukdomar

Skanningar visar att många psykiska tillstånd beror på fel i specifika hjärncentra – och dåliga förbindelser mellan dem.