Frontpage 17/2011

Välkommen till nr 17

Läs om universums mörka sida, mysteriet med vikingarnas ringborgar och luftskeppens överraskande comeback.

31 oktober 2011

Det går upp och ned i vetenskapens värld. Medan somliga kan jubla över framgångar, lider andra av frustration och uteblivna resultat.

Just nu råder det glädje hos historiker och arkeologer, som forskar om vikingatiden. Man har nämligen lyckats lösa ett antal gåtor, som gällt de stora ringborgarna från Harald Blåtands tid.

Bland annat visar det sig att de byggdes av utländsk arbetskraft från nuvarande Tyskland och Polen, och att det förmodligen även var soldater från dessa områden som sedan bemannade borgarna. Dessa frågor har plågat arkeologerna i årtionden, och nu har de fått svar på dem.

Värre ser det ut för astronomerna. De har också gamla gåtor att kämpa med, men lösningen på dem ser av allt att döma ut att dröja. Sedan förekomsten av mörk materia och mörk energi upptäcktes för 40 år sedan, har astronomerna tvingats inse att de känner till och förstår enbart fem procent av universum.

Läs de stora artiklarna om vikingaborgarna och om universums mörka sida i detta nummer.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Sjukhusen hjälper de farligaste bakterierna

Multiresistenta bakterier sprider sig på sjukhusen – där slipper de nämligen konkurrens från andra bakterier.

Jättevågor breder ut sig under jordskorpan

Geologerna tror att magma från jordens inre kan framkalla vågor i jordskorpan, så att havsbottnen höjs med upp till 500 meter.

Biologer skall räkna alla djur i havet

I ett gigantiskt projekt har 2700 forskare under tio år samlat kunskap om djurlivet i oceanerna. Vi har nu överblick över 250000 olika arter – men kanske finns det tio gånger så många.

Sahara i siffror

1000 ton stoft kan 1 kubikkilometer luft innehålla. En sandstorm i öknen kan flytta över 100 miljoner ton sand.