Frontpage 16/2011

Välkommen till nr 16/2011

Läs om säregna livsformer i isolering, om läkarnas offensiva strategi mot cancer och om skrifter med patent på sanningen.

20 oktober 2011

Hur skulle livet i ett område utvecklas, om det var helt avskuret från omgivningen under flera miljoner år? Det får ryska forskare kanske snart reda på. De har bara 30 meter kvar att borra för att nå sjön Lake Vostok, som ligger djupt under istäcket i Antarktis. Om det till exempel finns bakterier i sjön, kommer dessa säkert att skilja sig från sina närmaste släktingar på resten av jorden, för de har utvecklats helt för sig själva i sin speciella miljö under 14 miljoner år.

Att isolering kan leda till – och bevara – udda livsformer är ett känt faktum, och även på land finns det ständigt nya upptäckter att göra. Just nu är området längs Mekongfloden i zoologernas sökarljus, efter att det på grund av politisk oro länge varit svårt att besöka. Och sensationerna står i kö. Det vimlar av okända djur och arter och bestånd av djur som vi trodde höll på att dö ut. Läs om borrningen till Lake Vostok och om utforskningen av Mekongfloden i detta nummer. Jens E Matthiesen Chefredaktör

Förekom cancern

Läkarna har utvecklat en lång rad nya verktyg, som ger oss en mer offensiv strategi i kampen mot cancer.

Tre skrifter med patent på sanningen

Koranen, Bibeln och Toran har olika föreskrifter om hur människan skall leva sitt liv. Se de tre skrifternas likheter och skillnader.

Genial gelé ger växter en bra start

Så kallade hydrogeler kan hålla kvar vatten och frige näringsämnen, så att växter bättre kan slå rot i världens torraste trakter.

Mekong är en zoologisk skattkammare

Krig och politiska oroligheter gjorde i årtionden områdena längs Mekongfloden till ett stängt land för forskarna – men till ett paradis för hotade djur och okända arter.