Frontpage 16

Välkommen till nr 16/2010

Läs bland annat om kampen mot världsomspännande epidemier och om var i hjärnan humorn sitter.

18 oktober 2010 av Jens E Matthiesen

Ingen vet när det sker, men vi vet att det bara är en fråga om tid, innan nästa världsomspännande epidemi drabbar oss. Medan vi för 50 år sedan trodde att vi var på väg att få kontroll över infektionssjukdomarna, ser forskarna i dag helt annorlunda på det.

De senaste årtiondena har tydligt visat hur helt nya sjukdomar kan uppstå genom att bakterier eller virus utvecklas och smittar från djur till människa – och vi har samtidigt sett hur snabbt de kan sprida sig över hela klotet, eftersom vi bär med oss dem som fripassagerare, när vi reser jorden runt.

AIDS, SARS och fågelinfluensa är bara de första exemplen, och forskarna fruktar att nästa kan bli ännu värre. Skräckscenariet är ett virus, som i likhet med HIV tar lång tid på sig för att göra oss sjuka, men som smittar på samma sätt som influensa. Dyker något sådant upp, kan bara ett snabbt och effektivt globalt samarbete hjälpa oss. Läs hur i den stora artikeln i detta nummer. Jens E Matthiesen Chefredaktör

Rymdsond letar liv i diset ovanför Venus

Sonden Venus Express har hittat möjliga spår av liv på Venus – och kanske existerar det fortfarande i planetens täta molntäcke.

Bioplast skonar miljön och kyler ned klimatet

Produktionen av biologiskt nedbrytbar plast ökar snabbt. Det ger både mindre föroreningar och mindre koldioxidutsläpp.

Nu kan vi se humorn i hjärnan

Skanningar avslöjar var som sker i vår hjärna, när vi hör och förstår ett skämt – och när vi roas av det.

1 gåta – 3 teorier:

Varför kollapsade Påskön? Statyerna på Påskön vittnar om att en rik kultur en gång har blomstrat på ön – men storheten följdes av en total kollaps. Ingen vet varför.