Frontpage 12/12 SWE

Välkommen till nr 12/2012

Läs om väldiga solstormar och om piraten Svartskäggs flaggskepp, som arkeologer har hittat på havets botten.

12 juli 2012 av Sebastian Relster

I flera miljarder år har den aldrig strejkat. Varje morgon har den trofast dykt upp vid horisonten och spridit det ljus och den värme som varit avgörande för att livet över huvud taget skulle uppstå på jorden. Solen kan man räkna med. Någorlunda. För med jämna mellanrum slungar vår stjärna utan förvarning magnetstormar mot jorden.

Länge var de enorma urladdningarna av partiklar harmlösa, men i takt med vårt beroende av elektricitet har stormarna blivit ett problem. De magnetiska urladdningarna kan nämligen slå ut elnätet, som i Québec i 1989. Då låg den kanadensiska storstaden i mörker i bortåt tolv timmar, och invånarna vaknade till kalla hus och ett transportnätverk som brutit samman.

På de 23 år som gått sedan dess har vi bara blivit ännu sårbarare. Läs om de solfläckar som orsakar utbrotten och om jordens försvar mot stormarna på sidan 20.

Skattjakt på havsbottnen

Marinarkeologer har hittat vraket av piraten Svartskäggs flaggskepp. Nu bärgar de kanoner och guld från det en gång så fruktade fartyget.

Här kan en enda idé rädda världen

Om bara en procent av uppfinningarna blir till något är man nöjd i den experimentella tankesmedjan "Intellectual Ventures".

Språkproblem avslöjas tidigt

Med sensorer och hjärnskanningar av små barn kan forskarna avslöja om dessa får problem med att förstå språket och uttrycka sig – redan innan de kan tala.

Vilda bilder

Det perfekta fotot av djurliv kräver tur, mod och tålamod. Följ världens skickligaste djurfotografer i deras jakt på pangbilden.