Front page 12/2010

Välkommen till nr 12/2010

Läs i detta nummer om jakten på mikroorganismer som får nya sjukdomar på sitt samvete.

27 juli 2010

För ett par decennier sedan var magsår en livsstilssjukdom – en åkomma som berodde på osunda vanor hos patienten, och som därför skulle behandlas med omläggning av dessa vanor. I dag vet vi att de flesta magsår beror på en bakterieinfektion, och att korrekt behandling är antibiotika. Samma historia kan kanske snart skrivas om en lång rad andra sjukdomar, som hittills har ansetts ha helt andra orsaker.

Forskarna misstänker nu att bakterier, virus och parasiter är skurkarna bakom så olikartade tillstånd som bröstcancer, diabetes, schizofreni och fetma. Om det visar sig stämma är det en upptäckt som kommer att utlösa två reaktioner. Vi kommer nog att skrämmas av att den typen av sjukdomar faktiskt är smittsamma. När väl den första oron har lagt sig kommer vi dock förhoppningsvis att glädjas åt att det samtidigt ger betydligt bättre möjligheter för prevention och behandling – precis som i historien om magsår.

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Vi måste gräva djupare efter grundämnena Litium, platina, fosfor, helium – allt fler grundämnen håller på att bli bristvaror. Endast effektiv återvinning kan förhindra att de tar slut.

1 gåta – 3 teorier: Varför tappade människan pälsen? Alla våra släktingar i naturen är täckta av päls, så det måste finnas en särskild anledning till att vi inte är det. Vilket är skälet? Tre teorier förklarar hur vi blev ”den nakna apan”.

Så väger vi atomerna Masspektrometern är ett oumbärligt redskap inom flera forskningsgrenar. Se hur den fungerar!

Sydpolen 100 år efter tragedin I en stuga vid Antarktis kust har tiden stått stilla i nästan 100 år. Allt ligger som det lämnades, när Robert Scott och hans män gav sig iväg i sitt olycksaliga försök att nå Sydpolen.

Mikroorganismer ger ”livsstilssjukdomar” Bakterier, virus och parasiter kan ligga bakom en lång rad sjukdomar, som har ansetts bero på genfel eller ett osunt leverne.

Läs också: Geologer hittar förstenad supervulkan Krokodilen har jagat i 220 miljoner år Sjö i Himalaya försvinner på tre dagar Ny teori: Svarta hål är svarta stjärnor Nytt superlim kan limma ihop ben