Frontpage 0112 se

Välkommen till nr 1/2012

Det är av en ren slump som vi inte har mammutar i dag, anser forskare. Läs om de spännande nya forskningsresultaten i detta nummer.

19 december 2011

Mammuten, den ullhåriga noshörningen, vildhästen och en lång rad andra stora däggdjur dog ut för omkring 10000 år sedan. Orsaken har hittills varit en gåta för paleontologerna, och teorierna har spretat åt många håll – från meteoritnedslag till epidemier och klimatväxlingar samt den kanske populäraste: att det var människan som dödade och åt upp djuren. Nu har DNA-studier slutligen kastat ljus över mysteriet. Svaret är dock inte enkelt. Fram träder en mycket komplex bild av omständigheter, som grep in i varandra och i slutänden innebar att vissa dukade under, medan andra, som myskoxen och renen, överlevde. Avgörandet har varit hårfint, och mannen bakom de nya resultaten, Eske Willerslev, menar rent av att det måste ses som en ren slump att vi inte har mammutar i dag. Läs artiklen om istidens vinnare och förlorare i detta nummer.

Jens E. Matthiesen Chefredaktör

Amatörraket på väg mot rymden

Två danska entusiaster har satt upp ett ambitiöst mål: Inom loppet av de kommande fem åren skall de utveckla sin raket, så att den kan ta med dem ut i rymden. Lyckas det, blir det världens första rymdflygning som genomförts av amatörer.

Silke är det nya supermaterialet

I årtusenden har vi använt silkesmaskens starka tråd. Nu gör en enkel process materialet ännu bättre.

Bakterierna har makten i tarmen

Alla människor kan delas in i tre typer utifrån bakterierna i tarmarna. Din tarmtyp betyder mycket för hälsan.

Fotodokument: Afrika by night

Med särskilda kameror har fotografen Martin Dohrn dokumenterad vad savannens djur gör på natten.

Tio gigantiska datorer räknar ut allt för forskarna

Världens kraftfullaste superdatorer kan simulera allt – från jordskalv och epidemier till galaxers utveckling.