Frontpage 1/2011

Välkommen till nr 1/2011

Läs om det jubileumsfirande p-pillret, som vände upp och ned på samhället, och om konsekvenserna av jakten på kaviar och kika in i världens mest extrema laboratorier.

13 december 2010

För några år sedan byggde all vår kunskap om människans utveckling på formen, storleken och åldern av de fossila ben som vi råkat hitta runt om i världen, inte minst i Afrika. Forskarna stod inför ett enormt pussel, till vilket de hade endast ett fåtal bitar, och inför vilket de i hög grad var tvungna att gissa sig till hur bitarna kunde sitta ihop.

I dag har allt detta förändrats. Fler fossil och därmed fler pusselbitar har dykt upp – men ännu viktigare: forskarna har till sitt förfogande fått nya verktyg, som kan utvinna betydligt mer information ur fossilen. DNA-analyser av även den minsta benbit kan avslöja hur gammal den är, vilken ap- eller människoart den kommer från och hur den arten är besläktad med andra arter. Det betyder att den slutgiltiga bilden av vår förhistoria just nu tar form i ett tempo som vi aldrig sett tidigare. Genombrotten står praktiskt taget som spön i backen, och därför har vi valt att samla de viktigaste nya upptäckterna i ett stort tema i detta nummer. Mycket nöje!

Jens E Matthiesen Chefredaktör

Nästa rymdfärja är liten och fjärrstyrd

För de gamla rymdfärjorna pågår nedräkningen till pensionsåldern. Deras mycket mindre efterträdare flyger utan astronauter och blir mycket billigare i drift.

Störens ägg blir dess död

Äkta kaviar blir dyrare och dyrare – och i slutänden kan det bli stören som får betala det högsta priset. Biologer satsar nu allt på att rädda det vilda beståndet av fisken, som har 250 miljoner års framgångshistoria bakom sig.

Jaga bort dina mardrömmar

Monster i datorspel kan vara ganska skrämmande – men kanske kan de även jaga dina mardrömmar på flykten.

Jubileum: 50 år med p-pillret

För somliga betydde det jämlikhet och frihet. För andra var det ett hot större än atombomben. Inget läkemedel har som p-pillret förändrat samhället.